توافقات هسته ای
 
دفاع مقدس
8سال دفاع مقدس
 
 

 انرژی هسته ای

استفاده اصلي از انرژي هسته‌اي، توليد انرژي الكتريسته است. اين راهي ساده و كارآمد براي جوشاندن آب و ايجاد بخار براي راه‌اندازي توربين‌هاي مولد است. بدون راكتورهاي موجود در نيروگاه‌هاي هسته‌اي، اين نيروگاه‌ها شبيه ديگر نيروگاه‌ها زغال‌سنگي و سوختي مي‌شود. انرژي هسته‌اي بهترين كاربرد براي توليد مقياس متوسط يا بزرگي از انرژي الكتريكي به‌طور مداوم است. سوخت اينگونه ايستگاه‌ها را اوانيوم تشكيل مي‌دهد.
چرخه سوخت هسته‌اي تعدادي عمليات صنعتي است كه توليد الكتريسته را با اورانيوم در راكتورهاي هسته‌اي ممكن مي‌كند.

اورانيوم عنصري نسبتاً معمولي و عادي است كه در تمام دنيا يافت مي‌شود. اين عنصر به‌صورت معدني در بعضي از كشورها وجود دارد كه حتماً بايد قبل از مصرف به صورت سوخت در راكتورهاي هسته‌اي، فرآوري شود.
الكتريسته با استفاده از گرماي توليد شده در راكتورهاي هسته‌اي و با ايجاد بخار براي به‌كار انداختن توربين‌هايي كه به مولد متصل‌اند توليد مي‌شود.

سوختي كه از راكتور خارج شده، بعداز اين كه به پايان عمر مفيد خود رسيد مي‌تواند به عنوان سوختي جديد استفاده شود.

فعاليت‌هاي مختلفي كه با توليد الكتريسيته از واكنش‌هاي هسته‌اي همراهند مرتبط به چرخه‌ سوخت هسته‌اي هستند. چرخه سوختي انرژي هسته‌اي با اورانيوم آغاز مي‌شود و با انهدام پسمانده‌هاي هسته‌اي پايان مي‌يابد. دوبار عمل‌آوري سوخت‌هاي خرج شده به مرحله‌هاي چرخه سوخت هسته‌اي شكلي صحيح مي‌دهد.

اورانيوم
اورانيوم فلزي راديواكتيو و پرتوزاست كه در سراسر پوسته سخت زمين موجود است. اين فلز حدوداً 500 بار از طلا فراوان‌تر و به اندازه قوطي حلبي معمولي و عادي است. اورانيوم اكنون به اندازه‌اي در صخره‌ها و خاك و زمين وجود دارد كه در آب رودخانه‌ها، درياها و اقيانوس‌ها موجود است. براي مثال اين فلز با غلظتي در حدود 4 قسمت در هر ميليون (ppm4) در گرانيت وجود دارد كه 60 درصد از كره زمين را شامل مي‌شود، در كودها با غلظتي بالغ بر ppm400 و در ته‌مانده زغال‌سنگ با غلظتي بيش از ppm100 موجود است. اكثر راديو اكتيويته مربوط به اورانيوم در طبيعت در حقيقت ناشي از معدن‌هاي ديگري است كه با عمليات راديواكتيو به وجود آمده‌اند و در هنگام استخراج از معدن و آسياب كردن به جا مانده‌اند.
چند منطقه در سراسر دنيا وجود دارد كه غلظت اورانيوم موجود در آنها به قدر كافي است كه استخراج آن براي استفاده از نظر اقتصادي به صرفه و امكان‌پذير است. اين نوع مواد غليظ، سنگ معدن يا كانه ناميده مي‌شوند.

استخراج اورانيوم
هر دو نوع حفاري و تكنيك‌هاي موقعيتي براي كشف كردن اورانيوم به كار مي‌روند، حفاري ممكن است به صورت زيرزميني يا چال‌هاي باز و روي زمين انجام شود.

در كل، حفاري‌هاي روزميني در جاهايي استفاده مي‌شود كه ذخيره معدني نزديك به سطح زمين و حفاري‌هاي زيرزميني براي ذخيره‌هاي معدني عميق‌تر به كار مي‌رود. به‌طور نمونه براي حفاري روزميني بيشتر از 120 متر عمق، نياز به گودال‌هاي بزرگي بر سطح زمين است؛ اندازه گودال‌ها بايد بزرگتر از اندازه ذخيره معدني باشد تا زماني كه ديواره‌هاي گودال محكم شوند تا مانع ريزش آنها شود. در نتيجه، تعداد موادي كه بايد به بيرون از معدن انتقال داده شود تا به كانه دسترسي پيدا كند زياد است.

حفاري‌هاي زيرزميني داراي خرابي و اخلال‌هاي كمتري در سطح زمين هستند و تعداد موادي كه بايد براي دسترسي به سنگ معدن يا كانه به بيرون از معدن انتقال داده شوند به‌طور قابل ملاحظه‌اي كمتر از حفاري نوع روزميني است.

مقدار زيادي از اورانيوم جهاني از (ISL) (In Sitaleding) مي‌آيد. جايي كه آب‌هاي اكسيژنه زيرزميني در معدن‌هاي كانه‌اي پرمنفذ به گردش مي‌افتند تا اورانيوم موجود در معدن را در خود حل كنند و آن را به سطح زمين آورند. (ISL) شايد با اسيد رقيق يا با محلول‌هاي قليايي همراه باشد تا اورانيوم را محلول نگهدارد، سپس اورانيوم در كارخانه‌هاي آسياب‌سازي اورانيوم، از محلول خود جدا مي‌شود.
در نتيجه انتخاب روش حفاري براي ته‌نشين كردن اورانيوم بستگي به جنس ديواره معدن كانه سنگ، امنيت و ملاحظات اقتصادي دارد.
در غالب معدن‌هاي زيرزميني اورانيوم، پيشگيري‌هاي مخصوصي كه شامل افزايش تهويه هوا مي‌شود، لازم است تا از پرتوافشاني جلوگيري شود.

آسياب كردن اورانيوم
محل آسياب كردن معمولاً به معدن استخراج اورانيوم نزديك است. بيشتر امكانات استخراجي شامل يك آسياب مي‌شود. هرچه جايي كه معدن‌ها قرار دارند به هم نزديك‌تر باشند يك آسياب مي‌تواند عمل آسياب‌سازي چند معدن را انجام دهد. عمل آسياب‌سازي اكسيد اورانيوم غليظي توليد مي‌كند كه از آسياب حمل مي‌شود. گاهي اوقات به اين اكسيدها كيك زرد مي‌گويند كه شامل 80 درصد اورانيوم مي‌باشد. سنگ معدن اصل شايد داراي چيزي در حدود 1/0 درصد اورانيوم باشد.
در يك آسياب، اورانيوم با عمل سنگ‌شويي از سنگ‌هاي معدني خرد شده جدا مي‌شود كه يا با اسيد قوي و يا با محلول قليايي قوي حل مي‌شود و به صورت محلول در مي‌آيد. سپس اورانيوم با ته‌نشين كردن از محلول جدا مي‌شود و بعداز خشك كردن و معمولاً حرارت دادن به صورت اشباع شده و غليظ در استوانه‌هاي 200 ليتري بسته‌بندي مي‌شود.
باقيمانده سنگ معدن كه بيشتر شامل مواد پرتوزا و سنگ معدن مي‌شود در محلي معين به دور از محيط معدن در امكانات مهندسي نگهداري مي‌شود. (معمولاً در گودال‌هايي روي زمين).
پس‌مانده‌هاي داراي مواد راديواكتيو عمري طولاني دارند و غلظت آنها كم خاصيتي سمي دارند. هرچند مقدار كلي عناصر پرتوزا كمتر از سنگ معدن اصلي است و نيمه عمر آنها كوتاه خواهد بود اما اين مواد بايد از محيط زيست دور بمانند.

تبديل و تغيير
محلول آسياب شده اورانيوم مستقيماً قابل استفاده به‌عنوان سوخت در راكتورهاي هسته‌اي نيست. پردازش اضافي به غني‌سازي اورانيوم مربوط است كه براي تمام راكتورها لازم است.
اين عمل اورانيوم را به نوع گازي تبديل مي‌كند و راه به‌دست آوردن آن تبديل كردن به هگزا فلوريد (Hexa Fluoride) است كه در دماي نسبتاً پايين گاز است.
در وسيله‌اي تبديل‌گر، اورانيوم به اورانيوم دي‌اكسيد تبديل مي‌شود كه در راكتورهايي كه نياز به اورانيوم غني شده ندارند استفاده مي‌شود.
بيشتر آنها بعداز آن كه به هگزافلوريد تبديل شدند براي غني‌سازي در كارخانه آماده هستند و در كانتينرهايي كه از جنس فلز مقاوم و محكم است حمل مي‌شوند. خطر اصلي اين طبقه از چرخه سوختي اثر هيدروژن فلوريد (Hydrogen Fluoride) است

 

این روزها از انرژی هسته ای زیاد صحبت می شود. کشور ما می خواهد از انرژی هسته ای برای کارهای علمی و صلح آمیز استفاده کند. مثلاً نیروگاههایی بسازد که به جای نفت و گاز با انرژی هسته ای کار کند. از انرژی هسته ای برای ساخت بمب هم می توان استفاده کرد. آمریکا رژیم اشغالگر اسرائیل،روسیه، فرانسه، انگلیس و چین از کشورهایی هستند که بمب هسته ای زیادی در اختیار دارند. کشور آمریکا تا کنون دوبار از بمب های هسته ای استفاده کرده است. 60 سال پیش، در جنگ جهانی دوم آمریکا شهرهای هیروشیما و ناکازوکی ژاپن را با بمب هسته ای مورد حمله قرار داد. در این دو شهر 200 هزار نفر در یک چشم به هم زدن جان خود را از دست دادند. 75 هزار نفر هم به شدت زخمی شدند و آثار بمب تا سالهای سال ادامه پیدا کرد. در این نوشته مطالبی می خوانید درباره ی استفاده های صلح آمیز از انرژی هسته ای.

 

 

  • خورشید یک نیروگاه هسته ای بسیار بزرگ است نور وگرمای فراوانی که از خورشید به ما می رسد در اثر واکنش های هسته ای تولید می شود.
  • اتم ها کوچکترین جزء هر ماده هستند؛ اگر هسته اتم را بشکافیم انرژی زیادی آزاد می شود. از میان عناصر اورانیوم هسته ی بزرگتری دارد؛ بنابراین شکستن و آزاد کردن انرژی آن آسان تر است.از این رو برای تولید انرژی هسته ای به سراغ اورانیوم می روند. در کشور ما اورانیوم زیادی وجود دارند.
  • پزشکی هسته ای امروزه به یکی از مهمترین بخش های پزشکی تبدیل شده است. پزشکان هسته ای برای تشخیص و درمان بیماری ها از انرژی هسته ای استفاده می کنند.
  • در بعضی از کارخانه ها مواد بسیار خطرناکی برای کار لازم است که نزدیک شدن به آن ها ساده نیست. در این مکان ها می توان همه چیز را به کمک اشعه و از راه دور کنترل کرد.
  • اگر کوچکترین شکافی در موتور یا بدنه هواپیما وجود داشته باشد ممکن است حادثه های بسیار تلخی اتفاق بیفتد. با پرتوهای هسته ای می توان مراحل ساخت قطعات حساس را زیر نظر گرفت. این حساسیت در بعضی صنایع دیگر هم وجود دارد. مثلاً درسرتاسر کشور ما لوله های فراوانی از نفت و گاز کشیده شده است .اگر روی یکی از این لوله ها شکافی کوچک ایجاد شود، ممکن است مشکلات زیادی به وجود آید برای نظارت بر این لوله ها و کنترل فشار نفت یا گاز درون آن ها از پرتو دهی هسته ای کمک می گیرند.
  • ضد عفونی کردن محصولات کشاورزی با مواد شیمیایی خطر زیادی دارد. با استفاده از انرژی هسته ای می توان میوه ها را از میکروب ها پاک کرد و آفت های گیاهی را از بین برد.
  • نیروگاه بوشهر نخستین نیروگاه هسته ای کشورمان است. قرار است این نیروگاه 1000 مگاوات برق تولید کند انرژی هسته ای کمتر هوا را آلوده می کند.
اگر دانه های گندم و برنج به اندازه کافی رشد می کردند و چند برابر قد می کشیدند ، محصول برنج و یا گندم چندین برابر می شد. دانشمندان تلاش می کنند با کمک انرژی هسته ای دانه های برنج و گندم را اصلاح کنند تا آن ها به خوبی رشد کنند. گندم اتمی یک گندم اصلاح شده است که مردم طبس، ده نمک، گرمسار و زابل آن را به خوبی می شناسند
+ نوشته شده در  یکشنبه هشتم تیر 1393ساعت 17:56  توسط ملیکا صنعتی |  نظر بدهید
 
ستفاده اصلی از انرژی هسته‌ای، تولید انرژی الکتریسته است. این راهی ساده و کارآمد برای جوشاندن آب و ایجاد بخار برای راه‌اندازی توربین‌های مولد است. بدون راکتورهای موجود در نیروگاه‌های هسته‌ای، این نیروگاه‌ها شبیه دیگر نیروگاه‌ها زغال‌سنگی و سوختی می‌شود. انرژی هسته‌ای بهترین کاربرد برای تولید مقیاس متوسط یا بزرگی از انرژی الکتریکی به‌طور مداوم است. سوخت اینگونه ایستگاه‌ها را اوانیوم تشکیل می‌دهد.
چرخه سوخت هسته‌ای تعدادی عملیات صنعتی است که تولید الکتریسته را با اورانیوم در راکتورهای هسته‌ای ممکن می‌کند.

اورانیوم عنصری نسبتاً معمولی و عادی است که در تمام دنیا یافت می‌شود. این عنصر به‌صورت معدنی در بعضی از کشورها وجود دارد که حتماً باید قبل از مصرف به صورت سوخت در راکتورهای هسته‌ای، فرآوری شود.
الکتریسته با استفاده از گرمای تولید شده در راکتورهای هسته‌ای و با ایجاد بخار برای به‌کار انداختن توربین‌هایی که به مولد متصل‌اند تولید می‌شود.

سوختی که از راکتور خارج شده، بعداز این که به پایان عمر مفید خود رسید می‌تواند به عنوان سوختی جدید استفاده شود.

فعالیت‌های مختلفی که با تولید الکتریسیته از واکنش‌های هسته‌ای همراهند مرتبط به چرخه‌ سوخت هسته‌ای هستند. چرخه سوختی انرژی هسته‌ای با اورانیوم آغاز می‌شود و با انهدام پسمانده‌های هسته‌ای پایان می‌یابد. دوبار عمل‌آوری سوخت‌های خرج شده به مرحله‌های چرخه سوخت هسته‌ای شکلی صحیح می‌دهد.

اورانیوم
اورانیوم فلزی رادیواکتیو و پرتوزاست که در سراسر پوسته سخت زمین موجود است. این فلز حدوداً 500 بار از طلا فراوان‌تر و به اندازه قوطی حلبی معمولی و عادی است. اورانیوم اکنون به اندازه‌ای در صخره‌ها و خاک و زمین وجود دارد که در آب رودخانه‌ها، دریاها و اقیانوس‌ها موجود است. برای مثال این فلز با غلظتی در حدود 4 قسمت در هر میلیون (ppm4) در گرانیت وجود دارد که 60 درصد از کره زمین را شامل می‌شود، در کودها با غلظتی بالغ بر ppm400 و در ته‌مانده زغال‌سنگ با غلظتی بیش از ppm100 موجود است. اکثر رادیو اکتیویته مربوط به اورانیوم در طبیعت در حقیقت ناشی از معدن‌های دیگری است که با عملیات رادیواکتیو به وجود آمده‌اند و در هنگام استخراج از معدن و آسیاب کردن به جا مانده‌اند.
چند منطقه در سراسر دنیا وجود دارد که غلظت اورانیوم موجود در آنها به قدر کافی است که استخراج آن برای استفاده از نظر اقتصادی به صرفه و امکان‌پذیر است. این نوع مواد غلیظ، سنگ معدن یا کانه نامیده می‌شوند.
- چرخه سوخت هسته‌ای (شکل هندسی) (عکس)

استخراج اورانیوم
هر دو نوع حفاری و تکنیک‌های موقعیتی برای کشف کردن اورانیوم به کار می‌روند، حفاری ممکن است به صورت زیرزمینی یا چال‌های باز و روی زمین انجام شود.

در کل، حفاری‌های روزمینی در جاهایی استفاده می‌شود که ذخیره معدنی نزدیک به سطح زمین و حفاری‌های زیرزمینی برای ذخیره‌های معدنی عمیق‌تر به کار می‌رود. به‌طور نمونه برای حفاری روزمینی بیشتر از 120 متر عمق، نیاز به گودال‌های بزرگی بر سطح زمین است؛ اندازه گودال‌ها باید بزرگتر از اندازه ذخیره معدنی باشد تا زمانی که دیواره‌های گودال محکم شوند تا مانع ریزش آنها شود. در نتیجه، تعداد موادی که باید به بیرون از معدن انتقال داده شود تا به کانه دسترسی پیدا کند زیاد است.

حفاری‌های زیرزمینی دارای خرابی و اخلال‌های کمتری در سطح زمین هستند و تعداد موادی که باید برای دسترسی به سنگ معدن یا کانه به بیرون از معدن انتقال داده شوند به‌طور قابل ملاحظه‌ای کمتر از حفاری نوع روزمینی است.

مقدار زیادی از اورانیوم جهانی از (ISL) (In Sitaleding) می‌آید. جایی که آب‌های اکسیژنه زیرزمینی در معدن‌های کانه‌ای پرمنفذ به گردش می‌افتند تا اورانیوم موجود در معدن را در خود حل کنند و آن را به سطح زمین آورند. (ISL) شاید با اسید رقیق یا با محلول‌های قلیایی همراه باشد تا اورانیوم را محلول نگهدارد، سپس اورانیوم در کارخانه‌های آسیاب‌سازی اورانیوم، از محلول خود جدا می‌شود.
در نتیجه انتخاب روش حفاری برای ته‌نشین کردن اورانیوم بستگی به جنس دیواره معدن کانه سنگ، امنیت و ملاحظات اقتصادی دارد.
در غالب معدن‌های زیرزمینی اورانیوم، پیشگیری‌های مخصوصی که شامل افزایش تهویه هوا می‌شود، لازم است تا از پرتوافشانی جلوگیری شود.

آسیاب کردن اورانیوم
محل آسیاب کردن معمولاً به معدن استخراج اورانیوم نزدیک است. بیشتر امکانات استخراجی شامل یک آسیاب می‌شود. هرچه جایی که معدن‌ها قرار دارند به هم نزدیک‌تر باشند یک آسیاب می‌تواند عمل آسیاب‌سازی چند معدن را انجام دهد. عمل آسیاب‌سازی اکسید اورانیوم غلیظی تولید می‌کند که از آسیاب حمل می‌شود. گاهی اوقات به این اکسیدها کیک زرد می‌گویند که شامل 80 درصد اورانیوم می‌باشد. سنگ معدن اصل شاید دارای چیزی در حدود 1/0 درصد اورانیوم باشد.
در یک آسیاب، اورانیوم با عمل سنگ‌شویی از سنگ‌های معدنی خرد شده جدا می‌شود که یا با اسید قوی و یا با محلول قلیایی قوی حل می‌شود و به صورت محلول در می‌آید. سپس اورانیوم با ته‌نشین کردن از محلول جدا می‌شود و بعداز خشک کردن و معمولاً حرارت دادن به صورت اشباع شده و غلیظ در استوانه‌های 200 لیتری بسته‌بندی می‌شود.
باقیمانده سنگ معدن که بیشتر شامل مواد پرتوزا و سنگ معدن می‌شود در محلی معین به دور از محیط معدن در امکانات مهندسی نگهداری می‌شود. (معمولاً در گودال‌هایی روی زمین).
پس‌مانده‌های دارای مواد رادیواکتیو عمری طولانی دارند و غلظت آنها کم خاصیتی سمی دارند. هرچند مقدار کلی عناصر پرتوزا کمتر از سنگ معدن اصلی است و نیمه عمر آنها کوتاه خواهد بود اما این مواد باید از محیط زیست دور بمانند.

تبدیل و تغییر
محلول آسیاب شده اورانیوم مستقیماً قابل استفاده به‌عنوان سوخت در راکتورهای هسته‌ای نیست. پردازش اضافی به غنی‌سازی اورانیوم مربوط است که برای تمام راکتورها لازم است.
این عمل اورانیوم را به نوع گازی تبدیل می‌کند و راه به‌دست آوردن آن تبدیل کردن به هگزا فلورید (HexaFluoride) است که در دمای نسبتاً پایین گاز است.
در وسیله‌ای تبدیل‌گر، اورانیوم به اورانیوم دی‌اکسید تبدیل می‌شود که در راکتورهایی که نیاز به اورانیوم غنی شده ندارند استفاده می‌شود.
بیشتر آنها بعداز آن که به هگزافلورید تبدیل شدند برای غنی‌سازی در کارخانه آماده هستند و در کانتینرهایی که از جنس فلز مقاوم و محکم است حمل می‌شوند. خطر اصلی این طبقه از چرخه سوختی اثر هیدروژن فلورید (Hydrogen Fluoride) است.

 

 

 

ساختار نیروگاه های اتمی جهان و نیز شرح مختصری درباره طرز غنی سازی اورانیوم

 

 

 

مطالبی در مورد ساختار نیروگاه های اتمی جهان و نیز شرح مختصری درباره طرز غنی سازی اورانیوم و یا سنتز عنصر پلوتونیوم :

برحسب نظریه اتمی عنصر عبارت است از یک جسم خالص ساده که با روش های شیمیایی نمی توان آن را تفکیک کرد. از ترکیب عناصر با یکدیگر اجسام مرکب به وجود می آیند. تعداد عناصر شناخته شده در طبیعت حدود ۹۲ عنصر است.

هیدروژن اولین و ساده ترین عنصر و پس از آن هلیم، کربن، ازت، اکسیژن و... فلزات روی، مس، آهن، نیکل و... و بالاخره آخرین عنصر طبیعی به شماره ۹۲، عنصر اورانیوم است. بشر توانسته است به طور مصنوعی و به کمک واکنش های هسته ای در راکتورهای اتمی و یا به کمک شتاب دهنده های قوی بیش از ۲۰ عنصر دیگر بسازد که تمام آن ها ناپایدارند و عمر کوتاه دارند و به سرعت با انتشار پرتوهایی تخریب می شوند. اتم های یک عنصر از اجتماع ذرات بنیادی به نام پرتون، نوترون و الکترون تشکیل یافته اند. پروتون بار مثبت و الکترون بار منفی و نوترون فاقد بار است.

تعداد پروتون ها نام و محل قرار گرفتن عنصر را در جدول تناوبی (جدول مندلیف) مشخص می کند. اتم هیدروژن یک پروتون دارد و در خانه شماره ۱ جدول و اتم هلیم در خانه شماره ۲، اتم سدیم در خانه شماره ۱۱ و... و اتم اورانیوم در خانه شماره ۹۲ قرار دارد. یعنی دارای ۹۲ پروتون است.

ایزوتوپ های اورانیوم

تعداد نوترون ها در اتم های مختلف یک عنصر همواره یکسان نیست که برای مشخص کردن آنها از کلمه ایزوتوپ استفاده می شود.

بنابراین اتم های مختلف یک عنصر را ایزوتوپ می گویند. مثلاً عنصر هیدروژن سه ایزوتوپ دارد: هیدروژن معمولی که فقط یک پروتون دارد و فاقد نوترون است. هیدروژن سنگین یک پروتون و یک نوترون دارد که به آن دوتریم گویند و نهایتاً تریتیم که از دو نوترون و یک پروتون تشکیل شده و ناپایدار است و طی زمان تجزیه می شود.

ایزوتوپ سنگین هیدروژن یعنی دوتریم در نیروگاه های اتمی کاربرد دارد و از الکترولیز آب به دست می آید. در جنگ دوم جهانی آلمانی ها برای ساختن نیروگاه اتمی و تهیه بمب اتمی در سوئد و نروژ مقادیر بسیار زیادی آب سنگین تهیه کرده بودند که انگلیسی ها متوجه منظور آلمانی ها شده و مخازن و دستگاه های الکترولیز آنها را نابود کردند.

غالب عناصر ایزوتوپ دارند از آن جمله عنصر اورانیوم، چهار ایزوتوپ دارد که فقط دو ایزوتوپ آن به علت داشتن نیمه عمر نسبتاً بالا در طبیعت و در سنگ معدن یافت می شوند. این دو ایزوتوپ عبارتند از اورانیوم ۲۳۵ و اورانیوم ۲۳۸ که در هر دو ۹۲ پروتون وجود دارد ولی اولی ۱۴۳ و دومی ۱۴۶ نوترون دارد. اختلاف این دو فقط وجود ۳ نوترون اضافی در ایزوتوپ سنگین است ولی از نظر خواص شیمیایی این دو ایزوتوپ کاملاً یکسان هستند و برای جداسازی آنها از یکدیگر حتماً باید از خواص فیزیکی آنها یعنی اختلاف جرم ایزوتوپ ها استفاده کرد. ایزوتوپ اورانیوم ۲۳۵ شکست پذیر است و در نیروگاه های اتمی از این خاصیت استفاده می شود و حرارت ایجاد شده در اثر این شکست را تبدیل به انرژی الکتریکی می نمایند. در واقع ورود یک نوترون به درون هسته این اتم سبب شکست آن شده و به ازای هر اتم شکسته شده ۲۰۰ میلیون الکترون ولت انرژی و دو تکه شکست و تعدادی نوترون حاصل می شود که می توانند اتم های دیگر را بشکنند. بنابراین در برخی از نیروگاه ها ترجیح می دهند تا حدی این ایزوتوپ را در مخلوط طبیعی دو ایزوتوپ غنی کنند و بدین ترتیب مسئله غنی سازی اورانیوم مطرح می شود.

ساختار نیروگاه اتمی

به طور خلاصه چگونگی کارکرد نیروگاه های اتمی را بیان کرده و ساختمان درونی آنها را مورد بررسی قرار می دهیم.

طی سال های گذشته اغلب کشورها به استفاده از این نوع انرژی هسته ای تمایل داشتند و حتی دولت ایران ۱۵ نیروگاه اتمی به کشورهای آمریکا، فرانسه و آلمان سفارش داده بود. ولی خوشبختانه بعد از وقوع دو حادثه مهم تری میل آیلند (Three Mile

Island) در ۲۸ مارس ۱۹۷۹ و فاجعه چرنوبیل (Tchernobyl) در روسیه در ۲۶ آوریل ۱۹۸۶، نظر افکار عمومی نسبت به کاربرد اتم برای تولید انرژی تغییر کرد و ترس و وحشت از جنگ اتمی و به خصوص امکان تهیه بمب اتمی در جهان سوم، کشورهای غربی را موقتاً مجبور به تجدیدنظر در برنامه های اتمی خود کرد.

نیروگاه اتمی در واقع یک بمب اتمی است که به کمک میله های مهارکننده و خروج دمای درونی به وسیله مواد خنک کننده مثل آب و گاز، تحت کنترل درآمده است. اگر روزی این میله ها و یا پمپ های انتقال دهنده مواد خنک کننده وظیفه خود را درست انجام ندهند، سوانح متعددی به وجود می آید و حتی ممکن است نیروگاه نیز منفجر شود، مانند فاجعه نیروگاه چرنوبیل شوروی. یک نیروگاه اتمی متشکل از مواد مختلفی است که همه آنها نقش اساسی و مهم در تعادل و ادامه حیات آن را دارند. این مواد عبارت اند از:

۱ _ ماده سوخت متشکل از اورانیوم طبیعی، اورانیوم غنی شده، اورانیوم و پلوتونیم است.

عمل سوختن اورانیوم در داخل نیروگاه اتمی متفاوت از سوختن زغال یا هر نوع سوخت فسیلی دیگر است. در این پدیده با ورود یک نوترون کم انرژی به داخل هسته ایزوتوپ اورانیوم ۲۳۵ عمل شکست انجام می گیرد و انرژی فراوانی تولید می کند. بعد از ورود نوترون به درون هسته اتم، ناپایداری در هسته به وجود آمده و بعد از لحظه بسیار کوتاهی هسته اتم شکسته شده و تبدیل به دوتکه شکست و تعدادی نوترون می شود. تعداد متوسط نوترون ها به ازای هر ۱۰۰ اتم شکسته شده ۲۴۷ عدد است و این نوترون ها اتم های دیگر را می شکنند و اگر کنترلی در مهار کردن تعداد آنها نباشد واکنش شکست در داخل توده اورانیوم به صورت زنجیره ای انجام می شود که در زمانی بسیار کوتاه منجر به انفجار شدیدی خواهد شد.

در واقع ورود نوترون به درون هسته اتم اورانیوم و شکسته شدن آن توام با انتشار انرژی معادل با ۲۰۰ میلیون الکترون ولت است این مقدار انرژی در سطح اتمی بسیار ناچیز ولی در مورد یک گرم از اورانیوم در حدود صدها هزار مگاوات است. که اگر به صورت زنجیره ای انجام شود، در کمتر از هزارم ثانیه مشابه بمب اتمی عمل خواهد کرد.

اما اگر تعداد شکست ها را در توده اورانیوم و طی زمان محدود کرده به نحوی که به ازای هر شکست، اتم بعدی شکست حاصل کند شرایط یک نیروگاه اتمی به وجود می آید. به عنوان مثال نیروگاهی که دارای ۱۰ تن اورانیوم طبیعی است قدرتی معادل با ۱۰۰ مگاوات خواهد داشت و به طور متوسط ۱۰۵ گرم اورانیوم ۲۳۵ در روز در این نیروگاه شکسته می شود و همان طور که قبلاً گفته شد در اثر جذب نوترون به وسیله ایزوتوپ اورانیوم ۲۳۸ اورانیوم ۲۳۹ به وجود می آمد که بعد از دو بار انتشار پرتوهای بتا (یا الکترون) به پلوتونیم ۲۳۹ تبدیل می شود که خود مانند اورانیوم ۲۳۵ شکست پذیر است. در این عمل ۷۰ گرم پلوتونیم حاصل می شود. ولی اگر نیروگاه سورژنراتور باشد و تعداد نوترون های موجود در نیروگاه زیاد باشند مقدار جذب به مراتب بیشتر از این خواهد بودو مقدار پلوتونیم های به وجود آمده از مقدار آنهایی که شکسته می شوند بیشتر خواهند بود. در چنین حالتی بعد از پیاده کردن میله های سوخت می توان پلوتونیم به وجود آمده را از اورانیوم و فرآورده های شکست را به کمک واکنش های شیمیایی بسیار ساده جدا و به منظور تهیه بمب اتمی ذخیره کرد.

۲ _ نرم کننده ها موادی هستند که برخورد نوترون های حاصل از شکست با آنها الزامی است و برای کم کردن انرژی این نوترون ها به کار می روند. زیرا احتمال واکنش شکست پی در پی به ازای نوترون های کم انرژی بیشتر می شود. آب سنگین (D2O) یا زغال سنگ (گرافیت) به عنوان نرم کننده نوترون به کار برده می شوند. 

۳ _ میله های مهارکننده: این میله ها از مواد جاذب نوترون درست شده اند و وجود آنها در داخل رآکتور اتمی الزامی است و مانع افزایش ناگهانی تعداد نوترون ها در قلب رآکتور می شوند. اگر این میله ها کار اصلی خود را انجام ندهند، در زمانی کمتر از چند هزارم ثانیه قدرت رآکتور چند برابر شده و حالت انفجاری یا دیورژانس رآکتور پیش می آید. این میله ها می توانند از جنس عنصر کادمیم و یا بور باشند.

۴ _ مواد خنک کننده یا انتقال دهنده انرژی حرارتی: این مواد انرژی حاصل از شکست اورانیوم را به خارج از رآکتور انتقال داده و توربین های مولد برق را به حرکت در می آورند و پس از خنک شدن مجدداً به داخل رآکتور برمی گردند. البته مواد در مدار بسته و محدودی عمل می کنند و با خارج از محیط رآکتور تماسی ندارند. این مواد می توانند گاز CO2 ، آب، آب سنگین، هلیم گازی و یا سدیم مذاب باشند.

پی نوشت:
* محقق مرکز اتمی فرانسه _ دکترای دولتی فرانسه در شیمی فیزیک اتمی



غنی سازی اورانیم

سنگ معدن اورانیوم موجود در طبیعت از دو ایزوتوپ ۲۳۵ به مقدار ۷/۰ درصد و اورانیوم ۲۳۸ به مقدار ۳/۹۹ درصد تشکیل شده است. سنگ معدن را ابتدا در اسید حل کرده و بعد از تخلیص فلز، اورانیوم را به صورت ترکیب با اتم فلئور (F) و به صورت مولکول اورانیوم هکزا فلوراید UF6 تبدیل می کنند که به حالت گازی است. سرعت متوسط مولکول های گازی با جرم مولکولی گاز نسبت عکس دارد این پدیده را گراهان در سال ۱۸۶۴ کشف کرد. از این پدیده که به نام دیفوزیون گازی مشهور است برای غنی سازی اورانیوم استفاده می کنند.در عمل اورانیوم هکزا فلوراید طبیعی گازی شکل را از ستون هایی که جدار آنها از اجسام متخلخل (خلل و فرج دار) درست شده است عبور می دهند. منافذ موجود در جسم متخلخل باید قدری بیشتر از شعاع اتمی یعنی در حدود ۵/۲ انگشترم (۰۰۰۰۰۰۰۲۵/۰ سانتیمتر) باشد. ضریب جداسازی متناسب با اختلاف جرم مولکول ها است.روش غنی سازی اورانیوم تقریباً مطابق همین اصولی است که در اینجا گفته شد. با وجود این می توان به خوبی حدس زد که پرخرج ترین مرحله تهیه سوخت اتمی همین مرحله غنی سازی ایزوتوپ ها است زیرا از هر هزاران کیلو سنگ معدن اورانیوم ۱۴۰ کیلوگرم اورانیوم طبیعی به دست می آید که فقط یک کیلوگرم اورانیوم ۲۳۵ خالص در آن وجود دارد. برای تهیه و تغلیظ اورانیوم تا حد ۵ درصد حداقل ۲۰۰۰ برج از اجسام خلل و فرج دار با ابعاد نسبتاً بزرگ و پی درپی لازم است تا نسبت ایزوتوپ ها تا از برخی به برج دیگر به مقدار ۰۱/۰ درصد تغییر پیدا کند. در نهایت موقعی که نسبت اورانیوم ۲۳۵ به اورانیوم ۲۳۸ به ۵ درصد رسید باید برای تخلیص کامل از سانتریفوژهای بسیار قوی استفاده نمود. برای ساختن نیروگاه اتمی، اورانیوم طبیعی و یا اورانیوم غنی شده بین ۱ تا ۵ درصد کافی است. ولی برای تهیه بمب اتمی حداقل ۵ تا ۶ کیلوگرم اورانیوم ۲۳۵ صددرصد خالص نیاز است. عملا در صنایع نظامی از این روش استفاده نمی شود و بمب های اتمی را از پلوتونیوم ۲۳۹ که سنتز و تخلیص شیمیایی آن بسیار ساده تر است تهیه می کنند. عنصر اخیر را در نیروگاه های بسیار قوی می سازند که تعداد نوترون های موجود در آنها از صدها هزار میلیارد نوترون در ثانیه در سانتیمتر مربع تجاوز می کند. عملاً کلیه بمب های اتمی موجود در زراد خانه های جهان از این عنصر درست می شود.روش ساخت این عنصر در داخل نیروگاه های اتمی به صورت زیر است: ایزوتوپ های اورانیوم ۲۳۸ شکست پذیر نیستند ولی جاذب نوترون کم انرژی (نوترون حرارتی هستند. تعدادی از نوترون های حاصل از شکست اورانیوم ۲۳۵ را جذب می کنند و تبدیل به اورانیوم ۲۳۹ می شوند. این ایزوتوپ از اورانیوم بسیار ناپایدار است و در کمتر از ده ساعت تمام اتم های به وجود آمده تخریب می شوند. در درون هسته پایدار اورانیوم ۲۳۹ یکی از نوترون ها خودبه خود به پروتون و یک الکترون تبدیل می شود.بنابراین تعداد پروتون ها یکی اضافه شده و عنصر جدید را که ۹۳ پروتون دارد نپتونیم می نامند که این عنصر نیز ناپایدار است و یکی از نوترون های آن خود به خود به پروتون تبدیل می شود و در نتیجه به تعداد پروتون ها یکی اضافه شده و عنصر جدید که ۹۴ پروتون دارد را پلوتونیم می نامند. این تجربه طی چندین روز انجام می گیرد.

+ نوشته شده در  یکشنبه هشتم تیر 1393ساعت 17:54  توسط ملیکا صنعتی |  نظر بدهید
 

12نکته مثبت توافقنامه ژنو برای ایران/ دکتر محمودرضا گلشن پژوه 
محمودرضا گلشن پژوه دکترای روابط بین‌الملل و سردبیر سایت ایران ریویو نکات مثبت توافقنامه ی هسته ای ژنو برای ایران را برشمرده است.
با پایان ماراتن نفس گیر سه دور مذاکره در ژنو، بالاخره ایران از یکسو و شش کشور مهم جهان نیز از سوی دیگر به یک «برنامه اقدام مشترک» دست یافتند تا بر اساس آن، حرکت به سمت راه حل جامعی را در یک سال آینده آغاز کند. شاید بهترین توصیف برای این موافقتنامه، نتیجه برد – برد باشد. 1+5 می خواست مطمئن شود ایران توانمندی ساخت تسلیحات هسته ای پیدا نمی کند و انکارهای دائم ایران برایش کافی نبود؛ از سویی دیگر، ایران هم می خواست تا حقوقش بر مبنای معاهده NPT محترم شمرده شده، حق غنی سازی در خاک خودش را داشته باشد.
فارغ از تفاسیر متعدد این روزها درخصوص دستاوردهای طرفین و آن چه از دست دادند، نگارنده تمرکزش را بر 12 دستاوردی می گذارد که این برنامه اقدام مشترک برای ایران به بار آورده است. یقینا کم و بیش به همین تعداد نیز دستاورد برای طرف مقابل حاصل شده و این همان تحقق معنای مذاکره برای رسیدن به نتیجه ای با حاصل جمع غیر صفر است.
1 -پذیرش حق غنی سازی ایران: گرچه در متن، دو کلمه «حق» و «غنی سازی» در کنار هم قرار نگرفته اند، بااینحال شکل اشاره به فرایند «غنی سازی» در دو بخش از متن برنامه عمل، هرگونه شکی نسبت به پذیرش این واقعیت از سوی کشورهای طرف مذاکره، که ایران می تواند در خاک خود غنی سازی انجام دهد، را از میان برمی دارد.
در بخش مقدمه برنامه آورده شده: «این راه حل جامع، ایران را قادر می سازد تا به طور کامل از حقوق خود در بهره گیری از انرژی هسته ای برای اهداف صلح آمیز بر اساس مواد مرتبط در معاهده منع گسترش سلاح های هسته ای و با رعایت تعهدات خود بر طبق معاهده از آن برخوردار شود. این راه حل جامع متضمن یک برنامه غنی سازی با تعریف مشترک و محدودیت های عملی و اقدامات شفاف ساز به منظور تضمین ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای می باشد».
در بخش راه حل جامع نیز، گام نهایی را متضمن «یک برنامه غنی سازی {دانسته} که توسط طرفین تعریف می گردد».
2 -تحول در ساختار تحریم: در چند سال گذشته، روزی نبود که تحریم ها تشدید یا تحکیم نشوند. برنامه عمل ژنو، سه تحول عمده در حوزه تحریم ها ایجاد می کند: نخست، صراحتا در سه بند عنوان می دارد که در مدت زمان شش ماهه برنامه عمل، شورای امنیت، آمریکا و اروپا تحریم های جدید علیه ایران تصویب نخواهند کرد؛ دوم، بخشی از تحریم ها شامل پتروشیمی، فلزات گرانبها و میزانی از تحریم های مالی و مشکلات حاصل برای انتقال وجوه را برمی دارد؛ و سوم، دو بار در متن یادآوری می کند که هدف راه حل جامع، شامل یک فرایند متقابل و قدم به قدم است و به رفع همه جانبه تمامی تحریم های شورای امنیت، تحریم های چندجانبه و تحریم های ملی مربوط به برنامه هسته ای ایران می انجامد. این امر یکبار در مقدمه و بار دیگر در بخش عناصر گام نهایی راه حل جامع مورد اشاره قرار می گیرد.
3 -ایجاد سازوکار ناظر بر اجرای موافقتنامه: نکته مهم در سازوکار تعیین شده کمیسیون مشترک برای نظارت بر اجرای اقدامات میان مدت و بررسی مسائل آتی، حضور هم اندازه و هم رتبه جمهوری اسلامی ایران در کنار شش قدرت جهانی است. این عضویت، سبب ایجاد چارچوبی متوازن تر برای حل و فصل سوالات، مشکلات و سوء تفاهم ها و ممانعت از کارشکنی ها و سیاست بازی های احتمالی خواهد بود. ضمن این که تاکید بر مسئولیت راستی آزمایی آژانس و همکاری آن با کمیسیون مذکور نیز بعد حقوقی و فنی موضوع را که ایران بارها به دنبال آن بوده، پررنگ تر خواهد نمود.
4 -  خارج نشدن اورانیوم غنی شده از خاک ایران: گرچه ایران برای اطمینان بخشی به طرف مقابل، پذیرفته تا نیمی از اورانیوم غنی شده 20 درصدی خود را برای تولید سوخت راکتور تهران بصورت اکسید 20 درصد درآورده و آنرا ذخیره کند و در همان حال مابقی اورانیوم 20 درصدی خود را به موارد کمتر از 20 درصد رقیق سازد، با این حال خارج نشدن حتی یک گرم از اورانیوم غنی شده ایرانی از ایران، موفقیت بزرگی برای این کشور است. این امر، به ویژه نیاز صنایع پزشکی و کشاورزی کشور را در شش ماه آتی به اورانیوم غنی شده تامین کرده، فرض وابستگی ایران به کشورهای تولیدکننده سوخت را کاهش می دهد.
5 -متوقف نشدن فعالیت های هسته ای ایران: تعهد 1+5 به پذیرش تداوم غنی سازی در حد 5 درصد، آشکارا تداوم برنامه هسته ای ایران را تضمین می کند. گرچه مقررات سختی برای عدم گسترش فعالیت های هسته ای ایران در بخش گام اول برنامه اقدام مشترک و برای شش ماه آتی ذکر شده، با این حال در هیچ کجای متن، سخنی از توقف نیست.
این درحالی است که ایران چندین سال قبل، برای اثبات حسن نیت خود پذیرفته بود تا نزدیک به دو سال داوطلبانه تمامی فعالیت های هسته ای خود را به تعلیق درآورد. تعلیقی که مابه ازای ملموسی برای ایران در پی نداشت.
6 -  تداوم برنامه تحقیق و توسعه هسته ای: این عبارت مندرج در بخش عناصر گام اول که عنوان داشته: «ایران برنامه تحقیق و توسعه تحت نظارت، ازجمله برنامه تحقیق و توسعه جاری غنی سازی خود را که با هدف انباشت اورانیوم غنی شده صورت نمی گیرد، ادامه خواهد داد»، نمایانگر پذیرش حق مسلم ایران درخصوص تحقیقات هسته ای است که صراحتا در ماده 4 معاهده منع گسترش مورد اشاره قرار گرفته است. این امر ضامن تداوم پیشرفت های علمی ایران در حوزه هسته ای خواهد بود.
7 - توقف فشار بر خریداران فعلی نفت ایران: نگاهی به روند خرید نفت خام از ایران توسط تعدادی از کشورهای آسیایی نشان از آن داشت که آنان طی دو سال گذشته، هر چند ماه یکبار با تهدید و تطمیع آمریکا مجبور به کاهش خریدهای نفتی خود می شدند.
در کنار آن، مشکل دیگر، سخت تر شدن هر روز بحث بیمه و حمل و نقلِ همین میزان اندک نفت خریداری شده بود. بند نخست بخش مربوط به اقدامات داوطلبانه 5+1، این فشار را از روی خریداران فعلی برمی دارد. ضمن آن که تداوم این فرایند بگونه ای بود که خریداران را به مرور ناچار به جایگزین کردن تولیدکننده های دیگر با ایران می کرد. این فرایند نیز با این بند متوقف خواهد شد.
8 -تعلیق تحریم های پتروشیمی، خودرو و فلزات گران بها: نکته مهم در این راستا، بیش از آن که به رفع تحریم ها از این دسته از اقلام بازگردد، به عبارت «تعلیق تحریم خدمات مربوطه» باز می گردد که در انتهای تمامی این عبارات تکرار شده است. این بدان معناست که چرخ صنایع بیمه، کشتیرانی و حمل و نقل هوایی که در ماه های اخیر تقریبا متوقف شده بود، مجددا به راه خواهد افتاد، هرچند سرعت اولیه آن کند باشد.
 9 -کاهش تبعات انساندوستانه تحریم ها: ایجاد یک کانال مالی برای از سرگیری تجارت امور انساندوستانه شامل مراودات تجاری مرتبط با تولیدات غذایی و کشاورزی، دارو، تجهیزات دارویی و مخارج پزشکی بیماران خارج از کشور، نگرانی بسیاری از فعالان حقوق بشر در زمینه تبعات جنبی تحریم ها را کاهش خواهد داد. فراموش نکنیم که در دو سال گذشته، ارسال کمک از سوی سازمان های غیردولتی و خیریه خارج از کشور به زلزله زدگان استانهای شمالی ایران از سوی وزارت خزانه داری آمریکا، تا آن اندازه مهم بود که روزها به خبر نخست بسیاری از رسانه ها تبدیل شده بود.
10 -ایجاد فضای مانور برای افزایش تجارت با اروپا: آخرین بند پیش از آغاز بخش عناصر گام نهایی راه حل جامع، این عبارت است: «افزایش آستانه برای اخذ مجوزهای اتحادیه اروپا جهت تبادلات مالی تجارت موارد غیرتحریمی تا مبلغ مورد توافق». گرچه این بند اندکی مبهم است، اما سخنان لوران فابیوس، وزیرخارجه فرانسه در روز 25 نوامبر که خبر از احتمال گشایش های تجاری میان ایران و اروپا از دسامبر 2013 می داد، بخشی از این ابهام را روشن ساخت. یقینا هرگونه تجارت دو و چندجانبه ایران با کشورهای اروپایی، آن چه آقای روحانی از آن به عنوان «ترک در سازمان تحریم» نام برد را واضح تر و کارامد تر می سازد.
11 -اعتماد به نفس ایران در پذیرش بازرسی های فزاینده: گرچه حجم و گستره بازرسی ها و همچنین اقدامات شفافیت ساز از سوی ایران در این برنامه عمل، بسیار زیاد است، اما این می تواند در دل خود فرصتی برای ایران فراهم سازد تا صلح آمیز بودن برنامه هسته ای خود را که بر آن اصرار دارد، مجددا به اثبات برساند. حضور ایران در کمیسیون مشترک ناظر بر فرایند اجرای برنامه عمل، اینجا نیز اهمیت خود را نشان می دهد و می تواند دست ایران را برای نمایش صحیح نیات خود بازتر سازد.
12 -رفع سایه جنگ و تحریم های فزاینده: این توافقنامه، فضای جنگ و تکرار عبارت «همه گزینه ها بر روی میز است» را حداقل تا 6 ماه از سر ایران و منطقه دور کرد. این فضا تبعات منفی زیادی برای کلیت منطقه داشت، از تداوم تنش روزانه و بازار پررونق ایران هراسی، تا خریدهای سنگین نظامی کشورهای منطقه، به بهانه خطر ایران.
در مجموع، منافع این موافقتنامه منافعی تقسیم شده است، نه لزوما منافعی مشترک. هر دو طرف خواسته هایی داشتند که با مذاکراتی سخت توانستند به بخشی از آن دست یابند. با این حال شاید بتوان گفت مهم تر از همه این ها، بازگشت حس تفاهم، همکاری و درک مشترک میان ایران و غرب، بعد از چندین سال رشد دیوارهای بی اعتمادی و سوء ظن بوده است.
در این مذاکرات، به آرامی و بدون هیاهو، تابوی روابط ایران و آمریکا شکسته شد و طرف ها تمرین مذاکره با رعایت احترام متقابل را کردند. در این فضا، حتی تلاش آمریکا برای آرام و متقاعد کردن اسرائیل، بیش از آن که به نفع آن تمام شده باشد، تصویری از پررنگ بودن هراس از تغییر در ساختارهای منطقه ای را از آن به نمایش گذاشت.
این برنامه عمل، ابتدای یک راه بسیار طولانی است؛ راهی که می توان به سهولت، احتمال هرگونه رویداد ناخوشایندی را در آن پیش بینی نمود. با این حال یک چیز را نمی توان انکار کرد: ایران و 1+5 راه مذاکره کردن با یکدیگر را پیدا کرده اند و این برای حل معضلات احتمالی آتی، دستاوردی بسیار مهم و کارآمد است.
طرفین صراحتا پذیرفته اند که علیرغم الزامات ناشی از قطعنامه های شورای امنیت در خصوص الزام ایران به تعلیق کامل برنامه هسته ای خود و همچنین وضع تحریمها، ایران می تواند در طول شش ماه نیز روند غنی سازی خود را تا سقف 5 درصد به انجام برساند، این به معنی قبول ادامه روند غنی سازی در ایران است و به نحوی طرفین به سمت بی اثر کردن آثار قطعنامه های شورای امنیت پیش خواهند رفت.
+ نوشته شده در  یکشنبه هشتم تیر 1393ساعت 17:50  توسط ملیکا صنعتی |  نظر بدهید
 

به گزارش بولتن نیوز، مرور بیانات رهبر معظم انقلاب در این خصوص مفید است.

 

 

ببينيد، اينها آن چيزهائى است كه اگر چنانچه توجه كنيد، خواهيد ديد همان نقشه‌ى ايجاد يأس دشمن است كه حالا يك كار به اين عظمت انجام گرفته - مسئله‌ى انرژى هسته‌اى - اين همه درباره‌اش مردم شادى و خوشحالى كردند، آقا در بيايد كه: چرا شما بيخود مملكت را به اين چالشهاى اين‌چنينى ميكشانيد، براى خاطر يك چيز كم‌اهميتِ انرژى هسته‌اى؟! ببينيد، اين همان ايجاد يأس است؛ اين همان چيزى است كه شما بايد مراقبش باشيد. اين يكى از آن رخنه‌هاست كه اعتماد به نفس ملى را ضربه ميزند؛ همچنان كه در چند سال قبل متأسفانه اين كار شد. يعنى همين مسئله‌ى انرژى هسته‌اى را كه بايد پشتوانه‌ى مستحكم اعتماد به نفس ما ملت ايران ميشد، خواستند وسيله‌اى بكنند براى اينكه اعتماد به نفس را از ما بگيرند. هى فشار آوردند كه بايد اين را تعطيل كنيد، بايد آن را تعطيل كنيد، بايد آن را تعطيل كنيد. رسيدند به كارخانه‌ى يو.سى.اف اصفهان، گفتند: اين را هم بايد تعطيل كنيد. آن مقدمات اوّلى است. بنده آن وقت به مسئولين گفتم كه اگر اين حرف را گوش كرديد، فردا خواهند گفت بايد معادن اورانيوم را هم كه توى اين كشور هست، كلاً يك‌جا جمع كنيد بدهيد به ما، تا خاطرجمع شويم كه شما نميخواهيد بمب اتم بسازيد!

اين فرايند عقب‌نشينى البته براى ما يك فايده‌اى داشت - بى‌فايده نبود اين عقب‌نشينى‌ها - فايده‌اش اين بود كه هم خودمان وعده‌ها و حرفهاى رقباى اروپائى و غربى را تجربه كرديم، هم افكار عمومى دنيا تجربه كرد. امروز هر كس به ما ميگويد آقا تعليق موقت بكنيد، ما ميگوئيم تعليق موقت را كه يك بار كرديم؛ دو سال! دو سال تعليق موقت كرديم. فايده‌اش چه شد؟ اول گفتند موقت تعليق كنيد، گفتند تعليق داوطلبانه بكنيد؛ ما هم به خيال موقت و به خيال داوطلبانه، تعليق كرديم. بعد هر وقت اسم از برداشتن تعليق آمد، يك قرشمال بازى‌اى در سطح دنيا درست كردند - در سطح مطبوعات و رسانه‌ها و محافل سياسى - واى، داد، داد، ايران ميخواهد تعليق را بشكند! تعليق شد يك امر مقدس كه ايران اصلاً حق ندارد نزديكش برود! ما اين را تجربه كرده‌ايم؛ ديگر، تجربه‌ى جديدى نيست. آخرش هم گفتند: اين تعليق موقت كافى نيست؛ اصلاً بايد بكلى بساط اتمى را جمع كنيد. همين اروپائى‌ها كه ميگفتند شش ماه تعليق كنيد، وقتى اين كار را كرديم، گفتند بايستى جمع كنيد! اين فرايند عقب‌نشينى، اين فايده را براى ما داشت؛ هم براى خود ما تجربه شد، هم براى افكار عمومى دنيا تجربه شد. ليكن عقب‌نشينى بود ديگر؛ عقب‌نشينى كردند.

من همان وقت هم در جلسه‌ى مسئولين - كه از تلويزيون پخش شد - گفتم اگر چنانچه بخواهند به اين روند مطالبه‌ى پى‌درپى ادامه بدهند، بنده خودم وارد ميدان ميشوم؛ همين كار را هم كردم. بنده گفتم كه بايستى اين روند عقب‌نشينى متوقف شود و تبديل بشود به روند پيشروى، و اولين قدمش هم بايد در همان دولتى انجام بگيرد كه اين عقب‌نشينى در آن دولت انجام گرفته بود؛ و همين كار هم شد. در زمان دولت قبل، اولين قدم به سمت پيشرفت برداشته شد؛ تصميم گرفته شد كه كارخانه‌ى يو.سى.اف اصفهان راه‌اندازى شود، و راه‌اندازى هم شد، و دنبالش هم بحمداللَّه اين پيشرفتهاى بعدى است تا امروز. (بیانات در جمع دانشجویان دانشگاه های یزد،
۱۳۸۶/۱۰/۱۳)                      (استاد ندا نبوی طباطبایی

)

+ نوشته شده در  یکشنبه هشتم تیر 1393ساعت 16:57  توسط ملیکا صنعتی |  نظر بدهید
 

به گزارش خبرنگار باشگاه خبرنگاران قم،علی لاریجانی یک‌شنبه شب در برنامه زنده تلویزیونی «قم 1400» حاضر شد و به سوالاتی در خصوص مسائل بین‌المللی، ملی و استانی پاسخ داد.

 

وی در ابتدای این برنامه تلویزیونی که به صورت مستقیم از رادیو قم نیز پخش می‌شد ابراز امیدواری کرد شرایط کشور به نحوی باشد تا مردم قم که جایگاه بسیار بالایی در انقلاب دارند از مسیر حرکت کشور خرسند باشند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه در ارزیابی خود از توافقنامه ژنو گفت: این توافقنامه از نظر بین‌المللی به طور طبیعی شرایط و فضا را آرام‌تر کرده و به همین دلیل جیغ و فریاد‌های رژیم صهیونیستی بلند شده است زیرا این رژیم دوست داشته ایران همواره در منطقه داغ قرار گیرد.

 

امیدواری برای بهبود شرایط اقتصادی در کشور

 

وی با بیان اینکه توافقنامه ژنو امیدواری را برای بهبود شرایط اقتصادی در داخل کشور فراهم‌ کرده است، خاطرنشان کرد: این موضوع جنبه روانی داشته و فضا را برای رونق اقتصادی در داخل کشور که رهبری معظم در سال‌های اخیر بارها بر آن تاکید داشته‌اند به وجود آورده ‌است.

 

لاریجانی یادآور شد: البته همه مشکلات حل نشده اما این حرکت گام نخست برای آرام شدن فضا و حرکت رو به جلو است.

 

 

توافقنامه ژنو توقفگاه موقتی است

 

وی خواسته ایران از توافقنامه ژنو را حفظ تکنولوژی هسته‌ای صلح‌آمیز و تغییر رفتار زورگویانه غربی‌ها در تحریم‌ها عنوان و تصریح کرد: منازعاتی که در داخل کشور در خصوص محتوای توافقنامه وجود دارد بحث‌های تکنیکی است اما مهم این است که ما چگونه می‌توانیم به گام بعدی برسیم زیرا اینجا منزلگاه نیست بلکه توقفگاه موقتی است.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر از این منظر نگاه کنیم باید در 6 ماه آینده تمام هوش و حواس و دقت نظر ما در این مورد صرف شود که چگونه کارهای نهایی از نظر فنی صورت گیرد که هم خواسته مردم ایران در بهره‌مندی از تکنولوژی هسته‌ای حفظ شود و هم از تحریم‌ها جدا شوند.

 

وی افزود: در گام نخست از نظر تحریم‌ها یک حرکت کوچک انجام شده است یعنی بنا شده تحریم‌های جدید داده نشود و برخی از پول‌های بلوکه در حدی برای خرید خوراک، دارو و ... آزاد شود.

 

سخنان برخی مسئولان آمریکایی نشان بی‌وجودی آن‌هاست

 

لاریجانی در پاسخ به سئوالی در خصوص دلایل فرافکنی رسانه‌های آمریکایی و تاکید بر ادامه تحریم‌ها خاطرنشان کرد: در این خصوص دلایل متفاوتی وجود دارد یکی از آن‌ها مربوط به مسئولان آمریکایی است که زیاد حرف می‌زنند و گاهی به نوعی سخن می‌گویند که بیشتر بی‌وجودی خود را نشان می‌دهند.

 

وی افزود: کسی که می‌خواهد وارد مرحله بزرگ‌تری شود و توافقی انجام ‌دهد باید پای حرفش بایستد.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از دلایل رسانه‌های آمریکایی مبنی بر تشدید تحریم‌ها را لابی‌های صهیونیستی دانست و گفت: این‌ها از نظر رسانه‌ای قدرت زیادی دارند و تلاش می‌کنند فضا را غبارآلود کرده و شرایط را تخریب کنند.

 

وی همچنین گفت: بخشی هم از این موضوع مربوط به مخالفینی است که در آمریکا وجود دارند؛ برخی از رجال سیاسی که در کنگره یا سنا هستند با شرایط دموکرات‌ها مخالف هستند و شروع به مخالفت کردند.

 

لاریجانی برخی از لابی‌های منطقه‌ای برخاسته از حسادت و کینه را نیز از دیگر دلایلی عنوان کرد که بر لزوم ادامه تحریم‌های ایران تاکید دارند و ادامه داد: مهم این است که این گروه راضی نیستند روابط ایران با کشورهای دیگر در یک مسیر منطقی قرار گیرد بنابراین از طریق فضاسازی سعی می‌کنند شرایط را تخریب کنند.

 

وی با بیان اینکه رفتار مسئولان ایرانی که کار در دست‌ آن‌ها است باید عقلایی و منطقی باشند و هدفشان را گم نکنند، خاطرنشان کرد: این فضاسازی‌های هر کدام پاسخ خواص خود را دارد اما نباید بر روی مسیر تاثیر بگذارد.

 

لزوم وحدت داخلی در مسائل ملی

 

رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم وحدت در داخل کشور بر روی مسائل ملی تاکید کرد و عنوان داشت: اگر وحدت در این زمینه وجود نداشته باشد دچار آسیب می‌شویم.

 

وی در عین حال گفت: اینکه باید چند صدایی وجود داشته باشد هیچ اشکالی ندارد به ویژه در مجلس شورای اسلامی عقاید مختلفی وجود دارد و نمایندگان حق دارند راجع مسائل ملی کشور نظر دهند.

 

نقد‌ها جنبه اصلاحی داشته باشد نه تخریبی

 

لاریجانی همچنین بر ضرورت حرکت در مسیری که رهبر معظم انقلاب ترسیم کرده‌اند تاکید کرد و افزود: نقد‌ها باید مشفقانه باشد و جنبه اصلاحی داشته باشد که گام بعدی درست برداشته شود و نباید جنبه تخریبی پیدا کند.

 

وی تقویت توان ملی به ویژه در بعد اقتصادی را بر روی مسایل بین‌المللی و مذاکرات تأثیرگذار دانست و ابراز داشت: اگر حریف احساس کند ما خیلی نیاز به مذاکره و رفع تحریم‌ها داریم گران‌فروشی می‌کند اما اگر وضعیت اقتصادی داخل را تا آنجا که می‌توانیم بهبود ببخشیم قطعاً در مذاکرات دستِ پیش داریم.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی تاکیدات و تذکرات مکرر مقام معظم رهبری بر بالابردن توان و رونق اقتصادی داخلی را آینده نگری دقیق دانست و گفت: هر چند تحریم‌ها در بخش‌هایی مشکلاتی ایجاد کرده اما مقدار زیادی از مشکلات داخلی کشور ما مربوط به مشکلات مدیریتی است.

 

 

گره‌های کور در تولید داخلی

 

وی اذعان داشت: ایجاد رونق در تولید داخل گره‌های کوری در سیستم‌های بروکراتیک ما دارد که باید رفع شود و مسیر به سمت رونق تولید باشد.

 

لاریجانی در ادامه در خصوص چگونگی بهره‌گیری از توافق‌نامه ژنو که در گام نخست برای شش ماه ایجاد شده است، اظهار داشت: ما باید بر روی هدفمان که داشتن فناوری هسته‌ای و رفع تحریم‌ها است تسلط داشته باشیم و آن‌ را پیگیری کنیم و مراقب باشیم حواشی فضا را غبارآلود نکند تا از هدف اصلی دور نشویم و این دستاورد ملی ضایع نشود.

 

رونق اقتصادی منجر به مذاکرات قوی‌تر می‌شود

 

وی لزوم این کار را نیازمند همبستگی درونی و بالابردن توان اقتصادی داخلی دانست و گفت: این موارد به دیپلمات‌های ما کمک می‌کند که در مذاکرات دست پیش داشته باشند لذا هر چه رونق اقتصادی در کشور ایجاد شود مستقیماً به مذاکرات قوی‌تر کمک می‌کند.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر دستاورد‌های سفر اخیر به چین خاطرنشان کرد: ما با چین یک ارتباط تقریباً پایدار داریم و این کشور جزو کشورهایی است که سهم زیادی در روابط تجاری ما دارد.

 

وی با اشاره به دیدارهای انجام شده با رئیس جمهور، رئیس کنگره و برخی دیگر از مسئولان چین گفت: در این دیدارها صحبت‌های جدی برای همکاری‌های دراز مدت انجام شد و تاکیدات مقامات چینی هم بر همین بود لذا ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری فراهم شد.

 

استفاده از فاینانس چین برای سرمایه گذاری در کشور

 

لاریجانی استفاده از فاینانس چین را یکی از ظرفیت‌های مهم ایجاد شده دانست و افزود: در شرایط فعلی یکی از مسائلی که می‌تواند ما را از رکود بیرون بیاورد ایجاد زمینه‌هایی برای سرمایه‌گذاری است در همین راستا منابعی که ما در چین داریم می‌تواند پشتوانه‌ای برای حجم زیادی فاینانس شود.

 

وی پروژه راه‌آهن سریع‌‌السیر اصفهان - قم - تهران، پروژه راه‌آهن قم - تهران - مشهد و صنایع فولاد و پتروشیمی را از جمله پروژه‌هایی ذکر کرد که احتیاج به سرمایه‌گذاری دارد و مورد استقبال چینی‌ها قرار گرفته است.

 

حرکت دولت یازدهم را مثبت و عقلایی می‌دانم

 

رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به بیان ارزیابی خود از عملکرد دولت یازدهم پرداخت و گفت: در مجموع مسیر حرکت دولت را مثبت می‌دانم؛ گرچه هر کس کار اجرایی می‌کند افت و خیز دارد اما در مجموع تحلیل پایه‌ای که دولت در آن گام بر می‌دارد تحلیل واقع بینانه‌ای است.

 

وی رویکرد دولت را برای حل مسائل اقتصادی صحیح دانست و تاکید کرد: لایحه بودجه با همه مضایقی که در آن است نشان از آن دارد که دولت اشکال کار کشور را به درستی فهمیده و تلاش می‌کند تا رونق اقتصادی به وجود بیاورد.

 

لاریجانی مسیر حرکت دولت را عقلایی عنوان کرد و افزود: دولت درد را درست تشخص داده و راه درمان را نیز به درستی می‌رود البته ممکن است در جاهایی اشتباه برود که باید آن‌ را رفع کرد.

 

وی با بیان اینکه سلوک دولت در مسائل بین‌المللی باعث آرامش شرایط شده است، گفت: همین امر این فرصت را ایجاد کرده است که بتوان مسائل را راحت‌تر حل کرد.

 

دولت روحانی قانون‌گراست

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در داخل کشور نیز آرامشی به وجود آمده که مردم امیدوار به حل مسائل هستند، خاطرشان کرد: یکی از نکات مثبت دولت یازدهم قانون‌گرایی است؛ همین که لایحه بودجه را به موقع دادند نشان از قانون‌گرایی دارد.

 

وی با بیان اینکه بودجه‌ای که دولت تنظیم کرده 190 هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: اگرچه این رقم مقداری خوش‌بینانه است اما قابل تحمل است.

 

لاریجانی افزود: لایحه بودجه سال قبل بیش از 200 هزار میلیارد بود که تأمین هم نشد لذا تعدیل خورد و متمم بودجه آمد و هنوز هم تخصیص‌هایی که می‌دهند آنقدر نیست که در بودجه آمده است.

 

اولویت 290 پروژه با 80 درصد پیشرفت

 

وی با بیان اینکه دولت تلاش می‌کند که شرایط را جم و جور کند افزود: یکی از کارهای خوب که در این لایحه بودجه وجود دارد این است که به جای اینکه تعداد پروژه‌ها را زیاد کنند و پروژه‌های زیادی را نوک بزنند و مثقالی بودجه دهد که زمان طولانی ببرد، 290 پروژه که از پیشرفت بالای 80 درصدی برخوردار بود را در اولویت قرار دادند که کار عقلایی است.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر چه این پروژه‌ها زودتر به پایان برسد توان ملی کشور از نظر تولید بالا می‌رود، تصریح کرد: با توجه به این موضوع ممکن است برخی از استان‌ها پروژه‌های بیشتری داشته باشند و برخی کمتر، که این مسئله موجب دغدغه برخی از نمایندگان شده که این دغدغه محترم است.

 

وی با اشاره به اینکه ما غیر از این منابعی که برای پروژه‌های دارای اولویت داریم باید یک توسعه متوازن در کشور داشته باشیم، گفت: در این راستا باید دو کار انجام شود یکی اینکه یک سری پروژه‌های ریز باید نقاط محروم پوشش دهند مثل آب، برق، گاز و راه روستایی که لازم است در اولویت قرار گیرد و منابعی برای آن قرار داده شود که ما می‌توانیم در بودجه به آن برسیم.

 

لاریجانی با بیان اینکه باید این موضوع را صریح‌تر با مردم در میان بگذاریم، ابراز داشت: رئیس جمهور توضیح دادند 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در کشور وجود دارد که اگر 30 هزار میلیارد تومان را برای این پروژه بگذاریم با نرخ تورم 30 درصد 20 سال طول می‌کشد به پایان برسد.

 

وی کمک مردم را در این زمینه راه‌گشا دانست و تصریح کرد: نقدینگی در جامعه زیاد است و چون تولید در رکود به سر می‌برد این نقدینگی به سوی تولید نمی‌رود.

 

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید این 400 هزار میلیارد تومان پروژه را در اختیار مردم قرار دهیم تا سرمایه‌گذاری کنند و نقدینگی به سمت تولید سرازیر شود که این موضوع موجب ایجاد رونق اقتصادی و رفع مشکلات در کشور خواهد شد.

 

آب در شرایط خوبی به قم رسید

 

وی در ادامه این برنامه تلویزیونی به سوالاتی در خصوص مسائل شهر قم پاسخ داد و در خصوص مشکلات آب این شهر گفت: به حمدالله آب در شرایط خوبی به قم رسید که باید قدر آن را بدانیم.

 

لاریجانی با بیان اینکه اصل پروژه انتقال آب به قم اجرایی شده است ابراز داشت: سد کوچری در مرحله پایانی کار است که باید تمام شود اما به علت مشکلات منطقه‌ای احداث آن با تأخیر مواجه شد.

 

وی با اشاره به اینکه اگر سد کوچری تمام شود آب فراز و فرود نخواهد داشت یادآور شد: پروژه انتقال آب به قم از گردنه عبور کرده است و ان‌شاالله به زودی نتیجه خواهد داد.

 

 

فرودگاه قم نیازمند حمایت مسئولان استان

 

رئیس شورای اسلامی شهر قم همچنین در خصوص فرودگاه قم گفت: در حالی که اجازه احداث فرودگاه به قم داده نشد بخش خصوصی برای کار وارد عمل شد و گام خوبی در این زمینه برداشت که به حمایت بخش دولتی نیاز دارد.

 

وی با بیان اینکه بروکراسی برای سرمایه‌گذاری در کشور بسیار مشکل است خاطرنشان کرد: هر کس در کشور می‌خواهد سرمایه‌گذاری کند باید کفش آهنی بپوشد زیرا سرمایه‌گذاری در کشور حدود 300 روز وقت می‌برد در حالی که این زمان در برخی از کشورها حدود یک ماه است.

 

لاریجانی فرودگاه قم را موجب آبادانی و رونق سرمایه‌گذاری خارجی در این شهر دانست و اذعان داشت: باید زمینه را برای جذب سرمایه گذاری خارجی فراهم کنیم.

 

وی در خصوص منوریل نیز گفت: قسمت اعظم کارها انجام شده و در حال مذاکره برای خرید واگن هستند.

 

نگاه ضعیف به مونوریل قم در بودجه 93

 

رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از اشکالات لایحه بودجه این است که برای پروژه منوریل پول کافی گذاشته نشده است تصریح کرد: برای اتمام این پروژه نیازمند مهر ماندگار جدیدی هستیم.

 

وی بر ضرورت نگاه ملی به ظرفیت‌های قم تاکید کرد و گفت: در بلوار حرم تا جمکران هیچ نیازی به کمک دولت نداریم بلکه نیاز به استفاده از ابتکارات خودمان داریم زیرا به وسیله فکر صحیح می‌توانیم از این بلوار برای آبادانی دیگر بخش‌های قم درآمدزایی داشته باشیم.

 

لاریجانی با تاکید بر اینکه باید یاد بگیریم کشور با هزینه کم اداره شود، افزود: حجم زیادی از کار ما زمین گیر شده است در همین راستا باید یاد بگیریم کشور را ارزان اداره کرده و از کارآفرینی و ابتکارات استفاده کنیم.

 

وی در پایان بر احیا بافت‌های فرسوده شهر قم و همچنین رفع مشکلات پیش‌روی مسکن مهر با همکاری مسئولان مسکن و شهرسازی و تعاون تاکید کرد.

+ نوشته شده در  یکشنبه هشتم تیر 1393ساعت 16:50  توسط ملیکا صنعتی |  نظر بدهید
 
به گزارش حوزه پارلمانی باشگاه خبرنگاران، به نقل از خبرگزاری خانه ملت، "علی لاریجانی" یک‌شنبه شب (24 آذر ماه) در برنامه زنده تلویزیونی «قم 1400» حاضر و به سوالاتی درباره  مسائل بین‌المللی، ملی و استانی پاسخ داد. 
 
نماینده مردم قم در مجلس شورای اسلامی ابراز امیدواری کرد شرایط کشور به نحوی باشد تا مردم قم که جایگاه بسیار بالایی در انقلاب دارند از مسیر حرکت کشور خرسند باشند. 
 
وی  در ارزیابی خود از توافقنامه ژنو ادامه داد: این توافقنامه از نظر بین‌المللی به طور طبیعی شرایط و فضا را آرام‌تر کرد و به همین دلیل جیغ و فریاد‌های رژیم صهیونیستی بلند شده است زیرا این رژیم دوست داشته ایران همواره در منطقه داغ قرار گیرد. 
 
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس  با تاکید بر اینکه توافقنامه ژنو امیدواری را برای بهبود شرایط اقتصادی در داخل کشور فراهم‌ کرده است، گفت: این موضوع جنبه روانی داشته و فضا را برای رونق اقتصادی در داخل کشور که رهبری معظم در سال‌های اخیر بارها بر آن تاکید داشته‌اند به وجود آورده ‌است. 
 
لاریجانی افزود: البته همه مشکلات حل نشده اما این حرکت گام نخست برای آرام شدن فضا و حرکت رو به جلو است. 
 
رئیس مجلس خواسته ایران از توافقنامه ژنو را حفظ تکنولوژی هسته‌ای صلح‌آمیز و تغییر رفتار زورگویانه غربی‌ها در تحریم‌ها عنوان کرد و ادامه داد: منازعاتی که در داخل کشور در خصوص محتوای توافقنامه وجود دارد بحث‌های تکنیکی است اما مهم این است که ما چگونه می‌توانیم به گام بعدی برسیم زیرا اینجا منزلگاه نیست بلکه توقفگاه موقتی است. 
 
این نماینده مردم در مجلس نهم یادآور شد: اگر از این منظر نگاه کنیم باید در 6 ماه آینده تمام هوش و حواس و دقت نظر ما در این مورد صرف شود که چگونه کارهای نهایی از نظر فنی صورت گیرد که هم خواسته مردم ایران در بهره‌مندی از تکنولوژی هسته‌ای حفظ شود و هم از تحریم‌ها جدا شوند. 
 
وی افزود: در گام نخست از نظر تحریم‌ها یک حرکت کوچک انجام شده است یعنی بنا شده تحریم‌های جدید داده نشود و برخی از پول‌های بلوکه در حدی برای خرید خوراک، دارو و ... آزاد شود. 
 
لاریجانی در پاسخ به سئوالی در باره دلایل فرافکنی رسانه‌های آمریکایی و تاکید بر ادامه تحریم‌ها تصریح کرد: در این باره دلایل متفاوتی وجود دارد یکی از آن‌ها مربوط به مسئولان آمریکایی است که زیاد حرف می‌زنند و گاهی به نوعی سخن می‌گویند که بیشتر بی‌وجودی خود را نشان می‌دهند، کسی که می‌خواهد وارد مرحله بزرگ‌تری شود و توافقی انجام ‌دهد باید پای حرفش بایستد. 
 
رئیس مجلس شورای اسلامی یکی دیگر از دلایل رسانه‌های آمریکایی مبنی بر تشدید تحریم‌ها را لابی‌های صهیونیستی دانست و گفت: این‌ها از نظر رسانه‌ای قدرت زیادی دارند و تلاش می‌کنند فضا را غبارآلود کرده و شرایط را تخریب کنند، بخشی هم از این موضوع مربوط به مخالفینی است که در آمریکا وجود دارند؛ برخی از رجال سیاسی که در کنگره یا سنا هستند با شرایط دموکرات‌ها مخالف هستند و شروع به مخالفت کردند. 
 
لاریجانی برخی از لابی‌های منطقه‌ای برخاسته از حسادت و کینه را نیز از دیگر دلایلی عنوان کرد که بر لزوم ادامه تحریم‌های ایران تاکید دارند و ادامه داد: مهم این است که این گروه راضی نیستند روابط ایران با کشورهای دیگر در یک مسیر منطقی قرار گیرد بنابراین از طریق فضاسازی سعی می‌کنند شرایط را تخریب کنند. 
 
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس با بیان اینکه رفتار مسئولان ایرانی که کار در دست‌ آن‌ها است باید عقلایی و منطقی باشند و هدفشان را گم نکنند، گفت: این فضاسازی‌های هر کدام پاسخ خواص خود را دارد اما نباید بر روی مسیر تاثیر بگذارد. 
 
رئیس مجلس شورای اسلامی بر لزوم وحدت در داخل کشور بر روی مسائل ملی تاکید کرد و بیان کرد: اگر وحدت در این زمینه وجود نداشته باشد دچار آسیب می‌شویم،اینکه باید چند صدایی وجود داشته باشد هیچ اشکالی ندارد به ویژه در مجلس شورای اسلامی عقاید مختلفی وجود دارد و نمایندگان حق دارند راجع مسائل ملی کشور نظر دهند. 
 
لاریجانی همچنین بر ضرورت حرکت در مسیری که رهبر معظم انقلاب ترسیم کرده‌اند تاکید کرد و افزود: نقد‌ها باید مشفقانه باشد و جنبه اصلاحی داشته باشد که گام بعدی درست برداشته شود و نباید جنبه تخریبی پیدا کند. 
 
وی تقویت توان ملی به ویژه در بعد اقتصادی را بر روی مسایل بین‌المللی و مذاکرات تأثیرگذار دانست و ادامه داد: اگر حریف احساس کند ما خیلی نیاز به مذاکره و رفع تحریم‌ها داریم گران‌فروشی می‌کند اما اگر وضعیت اقتصادی داخل را تا آنجا که می‌توانیم بهبود ببخشیم قطعاً در مذاکرات دستِ پیش داریم. 
 
رئیس مجلس شورای اسلامی تاکیدات و تذکرات مکرر مقام معظم رهبری بر بالابردن توان و رونق اقتصادی داخلی را آینده نگری دقیق دانست و گفت: هر چند تحریم‌ها در بخش‌هایی مشکلاتی ایجاد کرده اما مقدار زیادی از مشکلات داخلی کشور ما مربوط به مشکلات مدیریتی است. 
 
این نماینده مردم در مجلس نهم، تصریح کرد: ایجاد رونق در تولید داخل گره‌های کوری در سیستم‌های بروکراتیک ما دارد که باید رفع شود و مسیر به سمت رونق تولید باشد. 
 
لاریجانی در ادامه در خصوص چگونگی بهره‌گیری از توافق‌نامه ژنو که در گام نخست برای شش ماه ایجاد شده است، بیان کرد: ما باید بر روی هدفمان که داشتن فناوری هسته‌ای و رفع تحریم‌ها است تسلط داشته باشیم و آن‌ را پیگیری کنیم و مراقب باشیم حواشی فضا را غبارآلود نکند تا از هدف اصلی دور نشویم و این دستاورد ملی ضایع نشود. 
 
وی لزوم این کار را نیازمند همبستگی درونی و بالابردن توان اقتصادی داخلی دانست و گفت: این موارد به دیپلمات‌های ما کمک می‌کند که در مذاکرات دست پیش داشته باشند لذا هر چه رونق اقتصادی در کشور ایجاد شود مستقیماً به مذاکرات قوی‌تر کمک می‌کند. 
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در پاسخ به سوالی مبنی بر دستاورد‌های سفر اخیر به چین گفت: ما با چین یک ارتباط تقریباً پایدار داریم و این کشور جزو کشورهایی است که سهم زیادی در روابط تجاری ما دارد. 
 
وی با اشاره به دیدارهای انجام شده با رئیس جمهور، رئیس کنگره و برخی دیگر از مسئولان چین ادامه داد: در این دیدارها صحبت‌های جدی برای همکاری‌های دراز مدت انجام شد و تاکیدات مقامات چینی هم بر همین بود لذا ظرفیت‌های خوبی برای سرمایه‌گذاری فراهم شد. 
 
لاریجانی استفاده از فاینانس چین را یکی از ظرفیت‌های مهم ایجاد شده دانست و افزود: در شرایط فعلی یکی از مسائلی که می‌تواند ما را از رکود بیرون بیاورد ایجاد زمینه‌هایی برای سرمایه‌گذاری است در همین راستا منابعی که ما در چین داریم می‌تواند پشتوانه‌ای برای حجم زیادی فاینانس شود. 
 
وی پروژه راه‌آهن سریع‌‌السیر اصفهان - قم - تهران، پروژه راه‌آهن قم - تهران - مشهد و صنایع فولاد و پتروشیمی را از جمله پروژه‌هایی ذکر کرد که احتیاج به سرمایه‌گذاری دارد و مورد استقبال چینی‌ها قرار گرفته است. 
 
رئیس مجلس شورای اسلامی در ادامه به بیان ارزیابی خود از عملکرد دولت یازدهم پرداخت و گفت: در مجموع مسیر حرکت دولت را مثبت می‌دانم؛ گرچه هر کس کار اجرایی می‌کند افت و خیز دارد اما در مجموع تحلیل پایه‌ای که دولت در آن گام بر می‌دارد تحلیل واقع بینانه‌ای است. 
 
وی رویکرد دولت را برای حل مسائل اقتصادی صحیح دانست و تاکید کرد: لایحه بودجه با همه مضایقی که در آن است نشان از آن دارد که دولت اشکال کار کشور را به درستی فهمیده و تلاش می‌کند تا رونق اقتصادی به وجود بیاورد. 
 
این نماینده مردم در مجلس نهم مسیر حرکت دولت را عقلایی عنوان کرد و افزود: دولت درد را درست تشخص داده و راه درمان را نیز به درستی می‌رود البته ممکن است در جاهایی اشتباه برود که باید آن‌ را رفع کرد. 
 
وی با بیان اینکه سلوک دولت در مسائل بین‌المللی باعث آرامش شرایط شده است، گفت: همین امر این فرصت را ایجاد کرده است که بتوان مسائل را راحت‌تر حل کرد. 
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به اینکه در داخل کشور نیز آرامشی به وجود آمده که مردم امیدوار به حل مسائل هستند، خاطرشان کرد: یکی از نکات مثبت دولت یازدهم قانون‌گرایی است؛ همین که لایحه بودجه را به موقع دادند نشان از قانون‌گرایی دارد. 
 
وی با بیان اینکه بودجه‌ای که دولت تنظیم کرده 190 هزار میلیارد تومان است، تصریح کرد: اگرچه این رقم مقداری خوش‌بینانه است اما قابل تحمل است. 
 
عضو کمیسیون شوراها و امورداخلی مجلس افزود: لایحه بودجه سال قبل بیش از 200 هزار میلیارد بود که تأمین هم نشد لذا تعدیل خورد و متمم بودجه آمد و هنوز هم تخصیص‌هایی که می‌دهند آنقدر نیست که در بودجه آمده است. 
 
لاریجانی با بیان اینکه دولت تلاش می‌کند که شرایط را جم و جور کند، ادامه داد: یکی از کارهای خوب که در این لایحه بودجه وجود دارد این است که به جای اینکه تعداد پروژه‌ها را زیاد کنند و پروژه‌های زیادی را نوک بزنند و مثقالی بودجه دهد که زمان طولانی ببرد، 290 پروژه که از پیشرفت بالای 80 درصدی برخوردار بود را در اولویت قرار دادند که کار عقلایی است. 
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه هر چه این پروژه‌ها زودتر به پایان برسد توان ملی کشور از نظر تولید بالا می‌رود، تصریح کرد: با توجه به این موضوع ممکن است برخی از استان‌ها پروژه‌های بیشتری داشته باشند و برخی کمتر، که این مسئله موجب دغدغه برخی از نمایندگان شده که این دغدغه محترم است. 
 
وی با اشاره به اینکه ما غیر از این منابعی که برای پروژه‌های دارای اولویت داریم باید یک توسعه متوازن در کشور داشته باشیم، گفت: در این راستا باید دو کار انجام شود یکی اینکه یک سری پروژه‌های ریز باید نقاط محروم پوشش دهند مثل آب، برق، گاز و راه روستایی که لازم است در اولویت قرار گیرد و منابعی برای آن قرار داده شود که ما می‌توانیم در بودجه به آن برسیم. 
 
لاریجانی با بیان اینکه باید این موضوع را صریح‌تر با مردم در میان بگذاریم، بیان کرد: رئیس جمهور توضیح دادند 400 هزار میلیارد تومان پروژه عمرانی در کشور وجود دارد که اگر 30 هزار میلیارد تومان را برای این پروژه بگذاریم با نرخ تورم 30 درصد 20 سال طول می‌کشد به پایان برسد. 
 
وی کمک مردم را در این زمینه راه‌گشا دانست و تصریح کرد: نقدینگی در جامعه زیاد است و چون تولید در رکود به سر می‌برد این نقدینگی به سوی تولید نمی‌رود. 
 
رئیس مجلس شورای اسلامی گفت: باید این 400 هزار میلیارد تومان پروژه را در اختیار مردم قرار دهیم تا سرمایه‌گذاری کنند و نقدینگی به سمت تولید سرازیر شود که این موضوع موجب ایجاد رونق اقتصادی و رفع مشکلات در کشور خواهد شد. 
 
وی در ادامه این برنامه تلویزیونی به سوالاتی در خصوص مسائل شهر قم پاسخ داد و در خصوص مشکلات آب این شهر یادآورشد: به حمدالله آب در شرایط خوبی به قم رسید که باید قدر آن را بدانیم. 
 
لاریجانی با بیان اینکه اصل پروژه انتقال آب به قم اجرایی شده است، گفت: سد کوچری در مرحله پایانی کار است که باید تمام شود اما به علت مشکلات منطقه‌ای احداث آن با تأخیر مواجه شد. 
 
وی با اشاره به اینکه اگر سد کوچری تمام شود آب فراز و فرود نخواهد داشت یادآور شد: پروژه انتقال آب به قم از گردنه عبور کرده است و ان‌شاالله به زودی نتیجه خواهد داد. 
 
لاریجانی فرودگاه قم را موجب آبادانی و رونق سرمایه‌گذاری خارجی در این شهر دانست و تصریح کرد: باید زمینه را برای جذب سرمایه گذاری خارجی فراهم کنیم. 
 
وی در خصوص منوریل نیز گفت: قسمت اعظم کارها انجام شده و در حال مذاکره برای خرید واگن هستند. 
 
رئیس مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه یکی از اشکالات لایحه بودجه این است که برای پروژه منوریل پول کافی گذاشته نشده است تصریح کرد: برای اتمام این پروژه نیازمند مهر ماندگار جدیدی هستیم. 
 
وی بر ضرورت نگاه ملی به ظرفیت‌های قم تاکید کرد و گفت: در بلوار حرم تا جمکران هیچ نیازی به کمک دولت نداریم بلکه نیاز به استفاده از ابتکارات خودمان داریم زیرا به وسیله فکر صحیح می‌توانیم از این بلوار برای آبادانی دیگر بخش‌های قم درآمدزایی داشته باشیم. 
 
لاریجانی با تاکید بر اینکه باید یاد بگیریم کشور با هزینه کم اداره شود، افزود: حجم زیادی از کار ما زمین گیر شده است در همین راستا باید یاد بگیریم کشور را ارزان اداره کرده و از کارآفرینی و ابتکارات استفاده کنیم. 
 
رئیس مجلس براحیای بافت‌های فرسوده شهر قم و همچنین رفع مشکلات پیش‌روی مسکن مهر با همکاری مسئولان مسکن و شهرسازی و تعاون نیزتاکید کرد.

 

+ نوشته شده در  یکشنبه هشتم تیر 1393ساعت 16:48  توسط ملیکا صنعتی |  نظر بدهید
 
اطلاعات نادرست یا ناقص از توافقنامه هسته­‌ای ژنو ممکن است منجر به تأثیر منفی در سطح انتظار جامعه گردد و چنانچه این انتظار بر مبنای درستی شکل نگرفته باشد و بستر تحقق آن فراهم نباشد، نتیجه آن جز سرخوردگی و بی­‌اعتمادی جامعه نخواهد بود.

به این دلیل، نقد دلسوزانه و منصفانه مذاکرات هسته­‌ای در کشور اهمیت می­‌یابد. در نقد ذیل، نگارنده تلاش کرده است به بررسی چهار بعد مثبت و سه بعد منفی این توافقنامه
بپردازد. گفتنی است با توجه به گفتمان غالب مسئولان دولت در ارائه نکات مثبت، در این نوشتار، نکات منفی توافقنامه ژنو بر نکات مثبت مقدم شده است.

 

نکات منفی توافقنامهژنو

توافقنامه ژنو داری سه مشکل اصلی است:

1. ابتدا اینکه هدف اصلی مذاکراتهسته­‌ایبرداشتن تحریم‌های بانکی و نفتی علیه ایران است، اما متاسفانه این هدف حتی در گام نهایی توافقنامه نیز محقق نمی­‌شود. در متن چهار صفحه­‌ای توافقنامه، هر جا کلمه تحریم­‌ها (sanctions) به میان آمده است، عبارت هسته­‌ای (nuclear-related) با آن همراه شده است.

‌‌‌‌‌  
به عبارت دیگر در گام نهایی و پس از انجام تمام تعهدات ایران بر اساس توافق­نامه، فقط تحریم­‌های هسته­‌ای سازمان ملل، تحریم­‌های هسته­‌ای چندجانبه، و تحریم­‌های هسته­‌ای ملی برداشته خواهد شد. در نتیجه تحریم­‌های بانکی و نفتی مصوب کنگره آمریکا، در جای خود محفوظ خواهد ماند و به این موضوع در ذیل خواهیم پرداخت؛ متأسفانه در برخی از بخش­‌های ترجمه رسمی توافق­نامه ژنو توسط وزارت امور خارجه ایران اشتباهاتی به چشم می­‌خورد چرا که از قید کلمه "هسته­‌ای" برای تحریم‌های چندجانبه و ملی در متن اصلی صرف­نظر شده است.

در متن اصلی توافقنامه در صفحه چهار آمده است:

Comprehensively lift UN Security Council, multilateral and national nuclear-relatesanctions, including steps on access in areas of trade, technology, finance, and energy, ona schedule to be agreed upon.

ترجمه وزارت امور خارجه به شرح زیر است:

"به­ طور همه جانبه تحریم‌های‌هسته‌ای شورای امنیت سازمان ملل متحد و تحریم‌های چندجانبه و تحریم‌های ملی را برداشته و از جمله گام‌هایی برای دسترسی به حوزه‌های تجاری، فن­اوری، مالی و انرژی را بر مبنای یک برنامه تنظیمی که در خصوص آن توافق به عمل خواهد آمد را اتخاذ نماید."

در واقع در تمام قسمت­‌های متن توافقنامه که بحث برداشته شدن تحریم­‌ها به میان آمده است، کلمه تحریم با کلمه هسته­ای همراه شده است.توجه به این نکته لازم است که در متن تحریمهای نفتی و بانکی که توسط کنگره امریکا به تصویب رسیده است، جدای از موضوع هسته­‌ای، ادعاهایی در رابطه با حقوق بشر و حمایت ایران از تروریسم مطرح شده است. حقیقت امر این است که تحریم‌های نفتی و بانکی با سه بهانه به تصویب رسیده­‌اند بنابراین، حتی اگر ایران برنامه هسته­‌ای خود را به طور کامل و برای همیشه متوقف کند، آمریکا بدون نقض توافقنامه ژنو می­تواند با دو بهانه دیگر خود یعنی موضوعات حقوق بشر و حمایت از تروریسم، به تحریم‌های بانکی و نفتی که بیشترین مشکل را برای مردم ایجاد کرده ادامه دهد.

این نکته­‌ای است که در جلسه استماع کمیسیون روابط خارجی سنای امریکا در تاریخ 11 مهر 1392 (3 اکتبر 2013) توسط سناتور باب کورکر به آن اشاره شده است.[1] سؤالی که سناتور کورکر از خانم وندی شرمن، معاون سیاسی وزارت خارجه آمریکا و رئیس تیم مذاکره‌کننده آمریکایی حاضر در کنفرانس ژنو می‌پرسد، این است: آیا به تیم ایرانی گفته شده است که مسئله تحریم­‌های آمریکا در سه موضوع بوده و با تعطیلی برنامه هسته­‌ای ایران، دو موضوع دیگر همچنان بر روی میز باقی خواهد ماند؟ خانم شرمن در جواب اظهار می­‌کند که این نکته با شفافیت به طرف ایرانی گفته شده است. گفتنی است این متن توسط "سرویس اخبار فدرال" ([2]Federal News Service)، که مسئول پیاده کردن جلسات کنگره درآمریکاست، پیاده شده است:

سناتور کورکر: "آقای رئیس، من بسیار کوتاه عرض می­کنم. می­‌دانم پانل دیگری هم باید داشته باشیم اما می­‌خواهم سوالی از معاون وزیر امور خارجه بپرسم. می­‌دانید، امروز و اینجا درباره موضوع هسته­‌ای و مسائل مهم دیگر خیلی صحبت کردیم. اما اگر مذاکره کنیم و به برنامه هسته­‌ای­شان پایان دهیم، یا باعث عقب­گرد قابل ملاحظه­‌ای در برنامه­‌هایشان شویم، باز هم کشوری دشمن را مقابل خود خواهیم داشت. آنها حامیان تروریسم دولتی هستند و سابقه وحشتناکی در حقوق بشر دارند.

بنابراین می­‌دانم شما به دنبال این هستید که تلاش کنید از طریق مذاکره، تحریم­‌ها تا حدودی کاهش یابد. اما واقعیت این است که آنطور که قوانین تحریم‌ها نوشته شده، آنها نه تنها باید برنامه هسته­‌ای خود را از بین ببرند، بلکه باید تروریسم را هم نفی کنند و من نمی­دانم این مذاکرات چطور همزمان با توجه به این امور پیش می­رود و برای تضمین چه کار خواهید کرد  چون، باز هم آنطور که قوانین تحریم‌ها نوشته شده، این تحریم‌ها را نمی­‌توان لغو کرد مگر اینکه تمام آن شرایط حاصل شود و اینطور به نظر من می­‌رسد که ما فقط در یک مسیر حرکت می­‌کنیم، مسیر بسیار خوبی است اما نمی­‌دانم چگونه می­‌خواهید به مسائل دیگر بپردازید.

خانم شرمن: ما با ایرانی‌ها شفاف بوده­‌ایم و گفته­‌ایم که در اینجا در مورد برنامه هسته­‌ای­شان و تحریم­‌هایی که مربوط به برنامه هسته‌ای آنهاست، صحبت می‌کنیم و خاطرنشان ساختیم تحریم­‌های موجود در مورد اقدامات حقوق بشر و اقدامات تروریستی شان همچنان بر روی میز است، دقیقاً به خاطر آنچه که شما به آن اشاره کردید، مبنی بر اینکه باید پیشرفت، آنهم پیشرفت چشمگیری در باب حقوق بشر داشته باشند؛ نباید دیگر از تروریسم حمایت کنند و در حقیقت نباید آن منطقه از جهان و بسیاری از دیگر نقاط جهان را بی­‌ثبات کنند.

SEN. CORKER: Mr. Chairman, I'll be very brief. I know we have another panel coming. But I would like to ask the secretary, you know, we've talked a lot today about the nuclear issue and other important issues here today. But if we negotiate an end to their nuclear program or a significant rollback, we still have a country that is hostile. They are a state-sponsor of terror. They have a terrible human rights record.

So you know, I know that you all are looking at trying to negotiate some relief, if you will, relative to the sanctions. But the fact is that the way the sanctions law reads, they've got to not only dismantle their nuclear program, but they also have to renounce terrorism. And I just wonder how those negotiations are going simultaneously to these others and what you're doing to ensure -- because, again, the way the law reads, these sanctions cannot be undone unless all of that occurs. And it seems to me we're only moving on one track, a very good one track, but I'm just wondering how you might be addressing the other.

MS. SHERMAN: We have been clear with the Iranians that we are talking here about their nuclear program and the sanctions that relate to their nuclear program, and that the sanctions that exist are regarding human rights actions -- their terrorist actions are still on the table because of exactly what you say, which is that they need to make progress, considerable progress, around human rights; they have to stop their sponsorship of terrorism; they have to stop regionally destabilizing that part of the world and many other parts of the world, quite frankly.

این موضوع بار دیگر در جلسه استماع 21 آذر 1392 (12 دسامبر 2013) این بار در کمیسیون بانکداری سنای آمریکا توسط وندی شرمن تکرار می‌شود.[3]

شرمن: ما به ایران گفته­‌ایم که همچنان به اجرای تمام تحریم‌های موجود ادامه خواهیم داد و گفته­‌ایم که این توافقنامه تنها به تحریم­‌های هسته­‌ای جدید در قالب آنچه که ما، اتحادیه اروپا و شورای امنیت سازمان ملل متحد، چشم‌پوشی خواهیم کرد، اشاره می­کند.

SHERMAN: We have said to Iran that we will continue to enforce all of our existing sanctions and we have said that this agreement pertains only to new nuclear-related sanctions in terms of what we, the European Union and the U.N. Security Council will forego.

جان کری نیز در 19 آذر ماه 1392 (10 دسامبر 2013) در کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا با ادبیات مشابهی به بیان این موضوع می پردازد.[4]

کری: ما 1+5 را متحد کرده­‌ایم. روسیه، چین، ایالات متحده، فرانسه، آلمان و بریتانیا همه با این تضمین متحد شده­‌اند که تحریم­‌ها را لغو نخواهیم کرد و بر اعمال آنها تمرکز خواهیم کرد. در حال حاضر، همه تحریم‌ها علیه ایران، باقی خواهند ماند. به علاوه، به خاطر سابقه بسیار منفی آنها در حوزه حقوق بشر، حمایتشان از تروریسم که به آن اشاره کردید و فعالیت‌هایی که برای بی‌ثبات کردن مناطقی مثل سوریه انجام می‌دهند، تمام این تحریم‌ها در جای خود باقی می­‌ماند. این تحریم‌ها هیچ ربطی به موضوع هسته­‌ای ندارند. این تحریم‌ها به خاطر دلایل موجود وضع شده است و ما آنها را برنمی­‌داریم.

KERRY: because we have a united P5 Plus One. Russia, China, the United States, France, Germany and Great Britain are all united in this assurance that we will not undo the sanctions and that we will stay focused on their enforcement. Now, all the sanctions on Iran , further, on its abysmal human rights record, over its support for terrorism which you've mentions and over its destabilizing activities in places like Syria, those sanctions will all remain in effect. They have nothing to do with the nuclear. They're there for the reasons they're there, and we're not taking them off.

کری در ادامه در رابطه با موضوع ضعیف شدن تحریم‌ها در شش ماه آینده که توسط یکی از نمایندگان حاضر در کمیسیون مطرح شده بود اینچنین می­‌گوید:

کری: خانم رئیس، با توجه به نظر شما در باره ناقوس مرگ تحریم‌ها، با کمال احترام باید مخالفت کنم و در شش ماه، جهان پی خواهد برد که حق با شماست یا من درست می­‌گویم. یا شما اشتباه می­‌کنید یا من و ما همه خواهیم فهمید؛ من با شما موافق نیستم. اعتقاد ندارم این مسئله، ناقوس مرگ تحریم­‌ها باشد زیرا تمام همکاران ما متحد هستند و ابزارهای زیادی در اختیار داریم.

ما هستیم که دسترسی به سیستم مالی ایالات متحده را کنترل می­‌کنیم که شرط ضروری برای تقریبا هر معامله مالی در جهان است. ما توانایی بالایی در نفوذ و تاثیر بر مردم داریم و همانطور که قبلا هم به شما گفتم، می­‌خواهیم کاملا روی این موضوع متمرکز شویم. بنابراین به توانایی­مان برای ادامه کار کاملا مطمئنم.

علاوه بر این، بیشتر شرکت­‌ها می­‌دانند که تحریم­‌ها همچنان برقرار هستند و اینکه مامی‌خواهیم این کار را ادامه دهیم. شرایط موجود، تردید زیادی برای این شرکت‌ها ایجاد کرده است. اگر شرکت‌ها فکر کنند در پنج ماه یا چهار ماه قراردادشان با ایران بی­‌اعتبار خواهد شد به خاطر اینکه قرار است تحریم‌ها بیشتر شود یا ممکن است وارد جنگ شوید تعداد بسیار کمی از این شرکت‌ها تصمیم می­‌گیرند از تحریم خارج شوند و با ایران قرارداد ببندند. موضوع قراردادهای جدید منتفی خواهد بود. عقل اینطور حکم می­‌کند. آنها قبل از امضای هر قرارداد بلند‌مدتی، اطمینان بیشتری می­‌خواهند و اینها قراردادهای بلند‌مدت است، قراردادهای نفتی و مانند آن.

KERRY: With respect to your opening comment, Madam Chairwoman, regarding the death knell of the sanctions, we just have to respectfully disagree and in six months the world will know whether you're right or I'm right. Or whether you're wrong or I'm wrong. And we're gonna know.

I don't agree with you. I do not believe it is the death knell of the sanctions because all of our partners are united and we have enormous tools at our disposal.

We are the ones who control access to the financial system of the United States, which is sine qua non for almost any financial transaction in the world. We have huge ability to leverage and to have an impact on people. And as I said to you earlier, we are going to be all over this. So I have great confidence in our ability to go forward.

Moreover, most -- most companies know that the sanctions are still in place and that we're going to be doing this. The visibility that has been given creates great uncertainty for them. Very few companies are going to go out and try and actually cut a contract with Iran if they think in five months or four months, that contract is going to be null and void because the sanctions are going to be ratcheted up or you might be at war. It's just not going to happen. Common sense tells you that. They want more certainty before they sign any long-term contracts. And those are long-term contracts, oil contracts and such.

گفتنی است در عمل برای لغو تحریم‌های نفتی و بانکی در کنار تمکین به نظرات مقامات آمریکایی در حوزه حقوق بشر و تروریسم در نهایت باید اکثریت اعضای کنگره قانون دیگری را تصویب کنند که قانون تحریم‌ها را نقض کند که البته تحقق این فرآیند با توجه به نفوذ لابی اسرائیل در کنگره بسیار مشکل به نظر می‌رسد. بر اساس ساختار سیاسی حاکم در آمریکا، رئیس‌جمهور نمی­‌تواند قوانین موجود را نقض و یا از اجرای آن سر باز زند.

2. نکته منفی دوم این توافقنامه، مشروط شدن حق غنی‌سازی ایران به نظر موافق آمریکاست. به این نکته در پاراگراف چهارم صفحه آخر اشاره شده است با این مضمون که این توافقنامه باید "متضمن یک برنامه غنی­‌سازی باشد که توسط طرفین تعریف می­‌شود"، این جمله به روشنی بیان می­‌کند که هر یک از طرفین می­‌توانند تعریف خاص خود را داشته باشند، به عبارت دیگر تحقق غنی­‌سازی، مشروط به تأمین نظر مثبت طرف مقابل است.

جان کری نیز به این نکته در جلسه استماع کمیسیون روابط خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در تاریخ 19 آذر 1392 (10 دسامبر 2013) اشاره کرده است.

کری: علاوه بر این، توافق­نامه در مورد پتانسیل غنی­‌سازی در آینده، دست کم چهار بار تصریح می­‌کند که باید "با توافق طرفین" باشد - سه یا چهار بار در آن پاراگراف این نکته بیان شده. باید در مورد غنی­‌سازی توافق شود. اگر ما موافقت نکنیم، این غنی­‌سازی انجام نمی­‌شود.

آقای رئیس، غنی­‌سازی به توافق نهایی بستگی دارد. نه، موضوع غنی­‌سازی قطعی نیست. اگر به توافق­نامه نگاه کنید - من برایتان از روی توافق­نامه می­خوانم، آخرین پاراگراف می­گوید "مستلزم یک برنامه غنی‌سازی با توافق طرفین با پارامترهای مورد توافق دو طرف، مطابق با نیازهای عملی است. "‌این مفهوم بسیار مهم است. باید به چیزهایی که عملا نیاز است مربوط باشد که ممکن است آنها دلیلی برایش بیاورند و استدلال کنند که به آن نیاز دارند، مثل تحقیقات پزشکی و یا چیزهایی شبیه این. اما این امر می­تواند بسیار محدود باشد. سپس در توافق­نامه آمده است "با محدودیت­‌های توافق شده درباره حوزه و سطح فعالیت‌­های غنی­‌سازی و ظرفیت و جایی که انجام می­‌شود و ذخایر اورانیوم غنی شده برای یک دوره که باید درباره آن توافق شود." بنابراین در متن یک، دو، سه، چهار مرتبه "توافق طرفین" یا "با توافق در باره آن" وجود دارد.

KERRY: In addition, where it does talk about the potential of enrichment in the future, it says "mutually agreed upon" at least four times -- three or four times in that paragraph. It has to be agreed. We don't agree, it doesn't happen.

It depends, Mr. Chairman, on the final agreement. It is not locked in, no. If you go to the agreement -- I'll read you from the agreement, the last paragraph says that it "would involve a mutually defined enrichment program with mutually agreed parameters, consistent with practical needs." That's a very important concept. It has to relate to whatever it is practically that they might have a reason for arguing they need it for, like medical research or whatever it is. But that would be very limited. It then says "with agreed limits on scope and level of enrichment activities and capacity and where it's carried out and stocks of enriched uranium for a period to be agreed upon." So I've got one, two, three, four "mutually agreed" or "agreed upons."

گفتنی است از ابتدای برنامه هسته­‌ای ایران، طرف غربی مدعی بوده است که با وجود نفت و گاز فراوان، غنی­‌سازی در راستای نیازهای واقعی ایران نیست. کری در بخش دیگری از این جلسه استماع، نیازهای عملی را اینگونه تعریف می­‌کند:

کری: نیازهای عملی چیست؟ شاید کمی تحقیقات در حوزه پزشکی یا تأمین سوخت کافی در برنامه تولید برق مورد توافق که ممکن است در کنسرسیومی با افراد دیگری انجام شود، افرادی که کاملا به عملکرد و نتایج آن اشراف دارند.

خیلی خوب و راحت است که اینجا بنشینیم و از لحاظ نظری بگوییم "تحریم‌ها را بیشتر کنید تا آنها را به جایی ببرید که خرد شوند." اما می­‌دانید موضوع چیست؟ روسیه و چین برای این کار همراه شما نخواهند بود. و در نهایت، اروپایی­‌ها هم ممکن است همراهتان نباشند چون وقتی تحریم‌ها را بیشتر کنید و آنها فکر کنند بر اساس خواسته‌شان که گسترش دیپلماسی است، این کار غیرمعقولی است، آنها را هم از دست خواهید داد و حدس بزنید چه کار کرده‌اید؟ در واقع تحریم‌ها را برداشته‌اید نه اینکه تقویتشان کرده باشید.

KERRY: What are the practical needs? To have some medical research maybe. To feed enough fuel into a legitimate power program which may be done in consortium with other people with intrusive knowledge of what's going on as a result.

It's all well and good to sit here and theoretically say "ratchet up the sanctions and you'll drive them into a place where they'll crush." But you know what? The Russians and the Chinese won't be with you doing that. And ultimately, the Europeans might not be either because, as you ratchet them up and they think it's unreasonable based on their willingness to explore the diplomacy, you lose them, too.And then guess what you've done? You've actually undone the sanctions, not reinforced them.

در جلسه استماع 21 آذر کمیسیون بانکداری سنا، سناتور جان تستر نیز نیازهای عملی ایران را زیر سوال می­برد و وندی شرمن به عنوان مسئول تیم مذاکره‌کننده در پاسخ چنین می­‌گوید:

تستر: آخرین سوال. ایران چهارمین ذخایر نفت جهان را دارد و دومین ذخایر بزرگ گاز طبیعی. چرا باید ایران به انرژی هسته‌ای علاقه نشان دهد؟

شرمن: این پرسش بسیار خوبی است. این سوالی است که ما بارها و بارها از آنها پرسیده­‌ایم و به همین دلیل این "برنامه اقدام مشترک" می­‌گوید ما می‌خواهیم بدانیم نیازهای عملی آنها چیست. چون، کاملا صادقانه بگویم، برای ما روشن نیست که چرا آنها باید 19000 سانتریفیوژ داشته باشند، چرا باید یک انبار مواد غنی شده 3.5 درصد بخواهند، چرا به راکتور هسته­‌ای اراک نیاز دارند و به این ترتیب، این چیزی است که ما می‌خواهیم از طریق رسیدن به یک توافق جامع روی آن کار کنیم.

افرادی هستند که ذهنیت اصلاح­طلبانه­تری دارند، اما یک باور عمومی در میان مردم ایران است که حق غنی­‌سازی برای خود قائل هستند. ایالات متحده بر این باور نیست که هر کشوری حق غنی­سازی دارد. اما ایرانی‌ها به این حق قائل هستند و به فرهنگ مقاومت خود افتخار می­‌کنند و در برابر تغییر می­‌ایستند و به­خصوص نمی­خواهند تمام آنچه را که ایالات متحده برای آن ایستادگی می­‌کند، بپذیرند، بنابراین بر روی اصول خود بسیار ثابت قدم هستند.

TESTER: Last question. Iran sits on the fourth-largest oil reserves in the world. Second-largest natural gas reserves. Why should Iran even be interested in nuclear power?

SHERMAN: This is an excellent question. It's one we've asked them repeatedly. And it is why this joint plan of action says we want to understand what their practical needs are. Because, quite frankly, it's not clear to us why they need 19,000 centrifuges, why they need a stockpile of 3.5 percent enriched material, why they need the Arak nuclear reactor. And so, that is what we are going to have to work through to get to a comprehensive agreement.

There are some people who are more reform-minded, but there is a general belief among the Iranian people that they have a right to enrich. The United States does not believe any country has a right to enrich. But the Iranian people do and they have a great deal of pride in a culture of resistance to change and don't particularly want to adopt all that the United States stands for, so they very much hold onto their own tenets.

3. به نظر می­‌رسد آمریکا نه تنها قصد دارد با استفاده از توافق ژنو، کنترل و مدیریت برنامه هسته‌ای ایران را در دست گیرد، بلکه علاقه­‌مند است در این راستا محدودیت­‌های مورد نظر خود را در پروژه­‌های نظامی و موشکی کشور نیز اعمال کند. اجبار ایران به پذیرش پروتکل الحاقی در گام آخر توافقنامه نیز از همین منظر قابل تحلیل است. در جلسه استماع بالا، سناتور جک رید به این موضوع اشاره می­‌کند و خانم شرمن اینگونه پاسخ می­دهد.

سناتور رید: خانم شرمن، وقت خیلی کمی دارم، شاید این موضوعی که مطرح می‌کنم، موضوع پراهمیتی باشد، اما در مورد این مسئله از توافق اولیه، هیچ چیزی – هیچ پیشنهادی در باره برنامه­ نظامی آنها، بخصوص در اطراف پارچین وجود ندارد. می­‌توانید خیلی سریع به ما بگویید چه اتفاقی خواهد افتاد؟

خانم شرمن: در واقع، سه بخش در توافق­نامه وجود دارد که از احتمال جنبه­‌های نظامی برنامه ایران صحبت می‌کند.

در پاراگراف اول، که درباره داشتن توافق جامع است، به تمام نگرانی­‌های باقی­مانده توجه شده است، که اشاره­‌ای است به ابعاد نظامی احتمالی آنها.

این پاراگراف درباره نیاز به در نظر گرفتن عملکردهای گذشته و حال سخن می­‌گوید که از اصطلاحات آژانس بین­‌المللی انرژی اتمی برای ابعاد نظامی احتمالی، از جمله پارچین است.

این توافق­نامه همچنین می­گوید که باید به قطعنامه­‌های شورای امنیت سازمان ملل متحد قبل از توافق جامع توجه شود و قطعنامه شورای امنیت سازمان ملل متحد به­ طور خاص به قابلیت موشک­‌های بالستیک آنها توجه دارد.

بنابراین ما گفتگویی مستقیم با ایران در مورد تمام این مسائل داشته­‌ایم. آنها معنی کلمات توافق­نامه را کاملا درک می­‌کنند. و ما قصد داریم از تلاش­‌های آژانس بین­‌المللی انرژی اتمی برای مقابله با ابعاد نظامی احتمالی، از جمله پارچین حمایت کنیم.

REED: I've got very little time left and, Secretary Sherman, this might be too big a topic, but in the issue of the preliminary agreement, there was no -- there was suggestions about their military programs, particularly around Parchin.

Can you very quickly sort of give us -- very quickly give us a sense of where we are then?

SHERMAN: Actually, there are three places in the agreement that speak to the possible military dimensions of Iran's program.

In the first paragraph, it talks about having the comprehensive agreement address all remaining concerns. That is a reference to their possible military dimensions.

It talks about the need to address past and present practices, which is the IAEA terminology for possible military dimensions, including Parchin.

The agreement also says that the U.N. Security Council's resolutions must be addressed before comprehensive agreement is agreed to and the U.N. Security Council resolution specifically addressed their ballistic missile capability.

So we have had very direct conversations with Iran about all of these. They understand completely the meaning of the words in this agreement. And we intend to support the IAEA in its efforts to deal with possible military dimensions, including Parchin.

نکات مثبت توافق نامه ژنو

نکات مثبت مذاکرات ژنو در چهار بخش کلی خلاصه می­‌شود:

1. با امضای این توافق­نامه، جایگاه ایران در حوزه دیپلماسی عمومی برای مخاطب غربی ارتقا پیدا کرده است. تا قبل از این توافق، تصویر عمومی ایران در رسانه­‌های غربی، تصویری غیرقابل انعطاف و خصمانه بود که با مذاکره و تفاهم میانه­‌ای ندارد اما این تصویر با پیشرفت مذاکرات کمرنگ­تر و به واکنشی علیه "ایران‌هراسی" که حاصل تلاش رسانه‌های بیگانه بود، تبدیل شد. با برقراری این ارتباط، مردم این کشورها نیز دریافتند می‌توان با ایران گفتگو کرد و به توافق رسید.

 

2. منزوی شدن بنجامین نتانیاهو، نخست­وزیر رژیم صهیونیستی یکی دیگر از نکات مثبت این توافق است. در حقیقت، تلاش رژیم صهیونیستی و لابی آن برای منزوی کردن ایران جواب معکوس داشته است، به­ طوری که نزدیکترین هم­پیمان این رژیم نیز در رابطه با نوع برخورد با ایران از نظر روش با این رژیم اختلاف دارد البته همانطور که اشاره شد، این اختلاف در حوزه روش‌ها است و نه در حوزه اهداف. 

نتانیاهو معتقد است که ایران نباید هیچگونه توانمندی هسته­‌ای داشته باشد، در حالیکه اوباما استدلال می­‌کند، از آنجاکه توانمندی هسته­‌ای در ایران بومی شده است، بهترین گزینه، مدیریت این توانمندی توسط آمریکا است. اختلاف بین تیم اوباما و نمایندگان مرتبط با لابی اسراییل در کنگره نیز از این زاویه قابل بررسی است. دولت اوباما معتقد است با توجه به توافق ژنو اعمال تحریم‌های جدید هسته­‌ا­ی نسبت به ایران این توافق را به خطر می­‌اندازد. به این دلیل در روزهای اخیر مقامات دولت اوباما سعی کرده­‌اند از تصویب تحریم‌های جدید هسته­‌ای در کنگره جلوگیری کنند. از سوی دیگر نمایندگان مرتبط با لابی اسراییل در کنگره معتقدند با افزایش بیش از پیش تحریم‌ها، امکان تسلیم کامل ایران وجود دارد و به این دلیل خواهان افزایش تحریم‌ها هستند البته به نظر می­‌رسد در حال حاضر تیم اوباما موفق بوده است تا از تصویب تحریم‌های جدید هسته­‌ای جلوگیری کند.

 

3. مذاکرات ژنو فرصت ایجاد اختلاف در میان اعضای 1+5 را تقویت می­‌کند. در جلسه استماع کمیسیون امور خارجی مجلس نمایندگان آمریکا در تاریخ 19 آذر 1392 (10 دسامبر 2013)، جان کری دقیقاً به این نکته اشاره می­‌کند. به گفته وی برخی از اعضای 1+5 در ژنو، با شرایط بسیار راحت­‌تری آماده توافق با ایران بودند و امتیازهای گرفته شده از ایران در این توافق­نامه نیز حاصل تلاش آمریکا بوده است. به همین دلیل، امکان استفاده از اختلاف موجود در مجموعه 1+5 وجود دارد. کری در این جلسه اذعان می­‌دارد تصویب تحریم‌های جدید خود مانعی برای اجماع بین اعضای 1+5 است و این اختلاف موجب هدایت روسیه، چین و برخی از کشورهای اروپایی گروه 1+5 به سوی تعاملات اقتصادی با ایران، خارج از چارچوب توافق­نامه ژنو خواهد شد.

 

4. آخرین نکته مثبت این توافق­نامه از دیدگاه نگارنده، پذیرش ضمنی غنی­‌سازی در ایران در سطح 5% و در طی شش ماه آینده است. برخلاف موضع­‌گیری­های 10 ساله اخیر آمریکا مبنی بر عدم داشتن هر گونه حق غنی­‌سازی، صدور این مجوز شش ماه، گامی رو به جلو تلقی می­‌شود و این موفقیت حاصل مقاومت رهبری، مردم و دولت­‌های پیشین است. در جلسه استماع 19 آذر ماه 1392 نیز، از جان کری سؤال می­‌شود: چرا آمریکا بر خلاف موضع­گیری سابق در حوزه غنی­‌سازی، با غنی­‌سازی 5% در ایران به طور ضمنی موافقت کرده است؟ وی پاسخ می‌دهد، امکان تکرار رویه گذشته مبنی بر منع کامل غنی­‌سازی در ایران، دیگر عملی نیست؛ البته همانطور که پیش از این ذکر شد، حق غنی­‌سازی ایران در گام نهایی توافق­نامه مشروط به نظر مثبت دولت آمریکا شده است.

 

نتیجه­‌گیری

 

لغو تحریم‌های هسته­‌ای در گام نهایی منهای برداشته شدن تحریم‌های بانکی و نفتی کنگره گشایش چندانی در وضعیت اقتصادی جامعه ایجاد نخواهد کرد. این انتظار وجود داشت که در قبال امتیاز مهمی که در رابطه با مشروط شدن حق غنی­‌سازی کشور به طرف مقابل داده شده، دست­‌کم باید تحریم‌های اصلی نفتی و بانکی در گام نهایی برداشته می­‌شد. جدای از موضوع هسته­‌ای به نظر می­‌رسد مقامات آمریکایی علاقه­‌مندند توافق ژنو اولین قدم در تغییر ماهیت دولت ایران باشد. این نکته­‌ای است که تاماس فریدمن، سرمقاله­‌نویس روزنامه نیویورک تایمز، در سرمقاله این روزنامه در تاریخ 2 آذرماه 1392 (23 نوامبر 2013) به آن اشاره می­‌کند.

اگر ما بتوانیم یک معامله هسته­‌ای بی‌عیب و نقص با ایران داشته باشیم که همزمان راه ایران را برای بازگشت به اقتصاد جهانی باز کند، مقامات دولت آمریکا امیدوارند گروه‌های ذی­نفع من جمله بازیگرانی که خواهان تعامل با آمریکا و غرب هستند در داخل ایران قدرت بگیرند و شروع به تغییر ماهیت رژیم کنند.[5]

If we can get an airtight nuclear deal that also opens the way for Iran’s reintegration into the global economy, American officials hope that different interest groups — including more stakeholders in engagement with the U.S. and the West — will be empowered inside Iran and start to change the character of the regime.

در جلسه استماع 21 آذر کمیسیون بانکداری سنای آمریکا دیوید کوهن، معاون وزارت خزانه­‌داری این کشور که همراه وندی شرمن به این جلسه دعوت شده به موضوع استفاده از فشارهای مردمی برای تغییر سیاست‌های دولت ایران نیز اشاره می‌کند:

کوهن: اولین گام "طرح اقدام مشترک" شرایط اقتصادی ایران را بهبود نمی­‌بخشد، اما مردم ایران با شور و هیجان از آن استقبال کردند، چرا که به اعتقاد من، نگاه مردم ایران به این مسئله، از منظر نشانه­‌ای از پتانسیل بهبود اقتصادی است که در پیش رو دارند. بنابراین صادقانه بگویم تصور می‌کنم چنانچه در طی شش ماه آینده با توجه به آنچه که مردم ایران از فحوای "طرح اقدام مشترک" دریافته‌­اند، چنانچه دولت ایران به طور جدی در مورد برنامه هسته­‌ای وارد مذاکره شود تا تحریم­‌های واقعی را بردارند، با توجه به پتانسیل موجود، دولت با اعمال فشار مضاعف مردم روبرو خواهد بود.

COHEN: This initial first step joint plan of action will not improve the economic conditions in Iran. But it was greeted with excitement among the people of Iran because I think they saw this as showing the potential, the prospect for economic improvement down the road.

So frankly I think this next 6 months, as the Iranian people see through this joint plan of action that there is the potential if their government negotiates in a serious fashion about the nuclear program to get real sanctions relief.

به نظر می­‌رسد گره زدن معیشت مردم به موفقیت در مذاکرات هسته­‌ای بازی در زمین آقای کوهن است.

 

نظرات شما عزیزان:

نام :
آدرس ایمیل:
وب سایت/بلاگ :
متن پیام:
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

 

 

 

عکس شما

آپلود عکس دلخواه:






ارسال شده در تاریخ : چهار شنبه 19 فروردين 1394برچسب:, :: 23:3 :: توسط : محمد رضا بوربور شیرازی

درباره وبلاگ
این وبلاگ درمورددفاع مقدس می باشد
آخرین مطالب
پيوندها

تبادل لینک هوشمند
برای تبادل لینک  ابتدا ما را با عنوان دفاع مقدس و آدرس defaemoghadas1359.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.







نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)

<-PollName->

<-PollItems->

خبرنامه وب سایت:





آمار وب سایت:  

بازدید امروز : 11
بازدید دیروز : 0
بازدید هفته : 43
بازدید ماه : 1123
بازدید کل : 107441
تعداد مطالب : 122
تعداد نظرات : 0
تعداد آنلاین : 1